Officiële opening paramagnetische NMR-faciliteit

De nieuwe Leidse paramagnetische Nuclear Magnetic Resonance (paraNMR)-faciliteit wordt op woensdag 11 september officieel geopend. De faciliteit biedt externe gebruikers, zowel nationaal als internationaal, expertise op het zeer geavanceerde terrein van paraNMR-onderzoek.

Verzameling spectrometers

Het hart van de paramagnetische NMR faciliteit bestaat uit de gloednieuwe 850MHz NMR-spectrometer. De NMR-afdeling van het Leids Instituut voor Chemieonderzoek in de Gorlaeus Laboratoria, waar de faciliteit deel van uitmaakt, beschikt over een grote verzameling NMR-spectrometers, variërend van 300 tot en met 850 MHz.

850MHz NMR-spectrometer

ParaNMR

Bij paraNMR wordt de krachtige interactie tussen ongepaarde elektronen en kernen gebruikt om moleculen en hun interacties op atomair niveau te leren begrijpen. Zulke ongepaarde elektronen komen alleen voor in metaalionen en stabiele radicalen en daarom worden er speciale moleculaire probes ontwikkeld die ongepaarde elektronen bevatten. De probes worden vervolgens aan bijvoorbeeld eiwitten bevestigd en de NMR-spectra worden gemeten en geanalyseerd. Hieruit kan dan de structuur en dynamiek van de eiwitten zichtbaar worden gemaakt. Deze benadering biedt moleculaire wetenschappers een nieuwe gereedschapskist.

Inzicht krijgen in gezondheid en ziekte

‘De kennis over eiwitcomplexen en eiwitdynamiek die wij en andere wetenschappers over de hele wereld met NMR spectroscopie vergaren, leidt zeer waarschijnlijk tot herziening van de huidige standaardvisie op eiwitten binnen de biochemie. Bovendien verwacht ik dat een beter begrip van eiwitten en hun interacties het maken van medicijnen voor allerlei ziektes zal versnellen en vergemakkelijken’, aldus Marcellus Ubbink, hoogleraar Protein Chemistry.

Ubbink kreeg ruim 3 miljoen euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de Universiteit Leiden om de zeer krachtige 850MHz Spectrometer aan te schaffen en de paraNMR faciliteit op te zetten.

Toegankelijk voor bedrijven en externe onderzoekers

De Universiteit Leiden werkt samen in Medical Delta en Health-TIES en the Region of Knowledge (RoK). Via deze netwerken worden biosciencebedrijven aangetrokken zodat ook zij gebruik kunnen maken van de Leidse faciliteiten.

Openingsceremonie

De officiële opening begint om 16:00 uur in Collegezaal 1 van de Gorlaeus Laboratoria.  Er zijn enkele toespraken en daarna is er een receptie en kunnen bezoekers het nieuwe centrum bezichtigen. Voorafgaand aan de opening is er een wetenschappelijk symposium over de laatste ontwikkelingen van de paramagnetische NMR-spectroscopie.

Bekijk het volledige programma in pdf
Registratie voor het wetenschappelijke symposium of de ceremoniële opening en aansluitende receptie is niet nodig.

Health, Life and Biosciences

Paramagnetische NMR past binnen het universitaire speerpunt ‘Health, Life and Biosciences’.