Gewichtige operatie; 850 MHz NMR spectrometer geleverd aan Leids NMR centrum

De hele dag is met man en macht gewerkt om de 4000 kilo zware magneet van de spectrometer van de vrachtwagen af te takelen en door de gangen van de Leidse bètafaculteit te loodsen. Niet helemaal zonder gevaren want de vloeren in het gebouw zijn niet berekend op zoveel gewicht. Dankzij de nodige voorzorgsmaatregelen is de operatie, onder toeziend oog van verwachtingsvolle wetenschappers, geslaagd.

Uit voorzorg werd – in de dagen voorafgaand aan de levering – de vloer van de gangen gestut omdat die niet is berekend op het gewicht van de magneet. Met een hijskraan werden alle onderdelen van de vrachtwagen getakeld. Deze klus alleen al nam zo’n 2 uur in beslag. Houten platen werden op de vloer van de gangen neergelegd om het gewicht te verdelen. Een kunststof loper werd uitgerold waarover de magneet als een soort hovercraft, op luchtdruk, ‘zwevend’ door de gangen zou worden geloodst. Dat was de theorie. In de praktijk was ook een flinke dosis brute kracht nodig. Na een volle dag takelen, ‘hoveren’, duwen en trekken stond de nieuwe aanwinst van het Leids NMR centrum dan eindelijk op zijn plaats. Nu begint de installatie die nog wel een maand in beslag zal nemen.

Onderzoek naar eiwitcomplexen en dynamiek

Over enkele jaren wordt het Leids centrum voor NMR overgeplaatst naar de nieuwe Bètacampus die nu nog in aanbouw is. Prof.dr. Marcellus Ubbink wilde niet tot die tijd wachten om de nieuwe spectrometer in gebruik te nemen. Ubbink verwacht dat dankzij kennis van eiwitcomplexen en eiwitdynamiek die met NMR spectroscopie wordt vergaard, o.a. nieuwe medicijnen sneller en makkelijker gemaakt kunnen worden. Dus hoe eerder onderzoek kan worden gedaan met deze nieuwe spectrometer, hoe beter! Ubbink ontving 3 miljoen euro van NWO en de Universiteit Leiden om de spectrometer aan te schaffen en een faciliteit voor geavanceerde NMR toepassingen op te zetten.

Officiële opening

De officiële opening staat gepland voor medio september 2013, in de vorm van een wetenschappelijk symposium en een feestelijke bijeenkomst voor de vele mensen die hebben bijgedragen aan het verkrijgen van deze nieuwe aanwinst voor de wetenschap.

Ook beschikbaar voor bedrijven

De Universiteit Leiden werkt samen in Medical Delta en Health-TIES en the Region of Knowledge (RoK). Via deze netwerken worden bioscience bedrijven aangetrokken zodat ook zij gebruik kunnen maken van de Leidse faciliteiten.