Nederlandse Medical Delta kan zich meten met Europese medische topregio’s

Een nieuwe analysemethode waarmee Europese medisch-technologische ‘Silicon Valleys’ hun economische status quo kunnen meten, laat zien dat de Nederlandse Medical Delta goed scoort op onder meer kennisbasis, industriële samenwerking en aantal spin-off-bedrijven. De analysetool en de eerste resultaten werden donderdag 24 november getoond.

Samenwerking

Volgens Medical Delta-programmamanager Roel Kamerling zijn de goede resultaten voornamelijk toe te schrijven aan de intensieve samenwerking tussen Leiden, Delft en Rotterdam. ‘De regio scoort veel beter dan de individuele steden’. ‘Het aantal tophoogleraren in de Medical Delta is vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld Oxford, en wat het aantal nieuw opgezette innovatieve bedrijven betreft doen we het zelfs beter dan Zürich. Op een punt als het doorgroeien van die bedrijven of onderzoekfinanciering kunnen we nog veel verbeteren. Op de bijeenkomst op donderdag 24 november met Europese topregio’s spraken we af hoe we dat gaan aanpakken. De Medical Deltapartners ondertekenden ook de intentieverklaring, gericht op de versterking van het cluster.’

Krachtmeting

Bij de analyse is gewerkt met een computerprogramma waarin openbare gegevens worden ingevoerd, zoals het aantal voltijdbanen in de zorg en de wetenschappelijke citatiescore. Het programma kent aan de stad of regio vervolgens op 33 indicatoren een score toe. Het resultaat is een drietal spinnenwebdiagrammen die de sterke en zwakkere kanten van een regio in beeld brengen. Het programma maakt ook vergelijkingen van regio’s mogelijk.

Medical Delta

Medical Delta is het Zuid-Hollandse samenwerkingsverband tussen kennisinstellingen, bedrijfsleven en overheid op het snijvlak van life science en medische technologie. Het verband stimuleert onderzoek en ontwikkeling op medisch-technologisch gebied om zorgvraagstukken snel aan te kunnen pakken. Op Europees niveau werkt Medical Delta binnen het verband HealthTIES samen met de medische topregio’s Biocat (Spanje), Debrecen (Hongarije), Oxford and Thames Valley (Engeland) en het kanton Zürich (Zwitserland).

Gegevens Medical Delta

• 35.000 studenten
  • jaarlijkse omzet > € 10.000.000.000

Meer informatie