Drie Vidi's voor onderzoekers Geesteswetenschappen

Drie geesteswetenschappers hebben een Vidi-onderzoekssubsidie ontvangen. Hiermee kunnen ze vijf jaar lang onderzoek naar het onderwerp dat ze hebben ingediend.

De volgende drie onderzoekers van Geesteswetenschappen kunnen met hun Vidi aan de slag.

Dr. Casper de Jonge – Leiden University Centre for the Arts in Society

Griekse geleerden en Latijnse literatuur
Griekse geleerden waren prominent aanwezig in het oude Rome. Zij onderhielden intensieve contacten met Romeinse auteurs als Cicero, Horatius en Vergilius. Dit onderzoek bestudeert de interculturele dialoog tussen Grieken en Romeinen, die bepalend was voor de literatuur in Rome.
Meer details over dit onderzoek

Prof.dr. Herman Paul - Leiden University Institute for History

Mannen van wetenschap
Waarom spraken wetenschappers rond 1900 graag over het ‘karakter’ en de ‘persoonlijkheid’ van beroemde professoren? Dit onderzoek gaat na wat zij bedoelden met een ‘wetenschappelijke persoonlijkheid’, wat voor een wetenschapsethiek hierachter schuilging en hoe deze ethiek bijdroeg aan wetenschappelijke disciplinevorming.

Dr. Gijsbruert Rutten - Leiden Uniersity Centre for Linguistics

Nederlands voor Nederlanders?
Het lijkt vanzelfsprekend dat in Nederland Nederlands wordt gesproken en dat nieuwe Nederlanders dus Nederlands moeten leren. Toch is het dat niet. Dit onderzoek gaat na hoe rond 1800 de Nederlandse taal ineens een kernelement werd van de Nederlandse natie.

Innovatie en kennisbenutting

NWO selecteert de Vidi-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.