Ontdekker van het jaar, Beste Proefschrift en Onderwijsprijs 2010

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen op 10 januari is bekend gemaakt wie de Ontdekker van het jaar 2010 is geworden, wie de C.J. Kokprijs heeft gewonnen voor het beste proefschrift van het jaar en wie de Onderwijsprijs en Juryprijs heeft gewonnen.

Annemarie Meijer

van het Instituut Biologie Leiden is de winnaar van de C.J. Kokprijs: Publieksprijs en is de Ontdekker van het jaar 2010! Werknemers en studenten van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen konden afgelopen weken hun stem uitbrengen op hun favoriete ontdekker.

Ze onderzoekt de werking van het aangeboren immuunsysteem en ontdekte nieuwe genen in de immuuncellen van zebravisembryo’s, die een belangrijke rol spelen bij infecties. Die kennis levert wellicht medicijnen op tegen koppige ziekteverwekkers zoals tuberculose bacteriën.

Annemarie Meijer (1964) studeerde biologie in Leiden. Ze begon haar carrière in de plantenwetenschappen. In 1993 promoveerde ze in Leiden op een proefschrift over de biosynthese van bepaalde medicinale plantenstoffen. Als postdoc onderzocht ze de genetische aanpassingen van rijst aan stress. In 2003 werd zij universitair docent en schakelde ze over naar de dierenwereld. Sindsdien doet ze onderzoek naar de moleculaire basis van immuniteit en infecties bij zebravissen.

Zorana Zeravic

Winnaar C.J.Kokprijs voor het Proefschrift van het Jaar 2010 is Zorana Zeravic van het LION. De titel van het proefschrift luidt ‘Vibrations in Materials with Granularity’.

Dr. Zorana Zeravcic studeerde natuurkunde aan de Universiteit van Belgrado, waar ze in juli 2006 afstudeerde. Aansluitend begon zij een promotieonderzoek in de groep van Wim van Saarloos in Leiden. Na minder dan vier jaar, in juni 2010, promoveerde zij op het proefschrift Vibrations in Materials with Granularity, met als promotoren Wim van Saarloos en Martin van Hecke. Inmiddels bezet zij een postdoctorale positie aan de School of Engineering and Applied Sciences, van Harvard University.

Het proefschrift geeft een theoretische beschrijving van vibraties en golven in granulaire media. Dit zijn media bestaande uit kleine deeltjes, die echter groot genoeg zijn om temperatuureffecten uit te sluiten. Zand is een standaardvoorbeeld. In het proefschrift worden de korrels niet gemodelleerd als bollen, zoals vaak het geval was, maar als ellipsoiden. Bij bepaalde configuraties kunnen de deeltjes vastlopen en onbeweeglijk worden (‘jamming’). Ook kunnen golven optreden, die als gevolg van de wanorde in het systeem lokalisatie kunnen vertonen, waarbij de golven een beperkt gebied niet verlaten. Daarnaast besteedt zij aandacht aan de dynamica van materialen met bellen, zoals schuim. Haar werk vereiste nieuwe theoretische technieken, en tevens zijn deze onderwerpen praktisch toepasbaar. Op elk van de genoemde thema’s heeft Zorana in internationale samenwerking belangrijke nieuwe resultaten bereikt, waarbij zij blijk gaf van grote zelfstandigheid en originaliteit. Haar nieuwe postdocpositie aan Harvard laat zien hoezeer haar kwaliteiten ook elders opgevallen zijn.

Om deze redenen heeft de commissie de C.J.Kokprijs voor het beste proefschrift van het jaar 2010 toegekend aan Zorana Zeravcic.

Robert-Jan Kooman

De winnaar van de verkiezing Docent van het jaar 2010 van de Faculteit W&N is Robert-Jan Kooman, docent bij de wiskundeopleiding. “Geeft enthousiast en enthousiasmerend les en weet zich in de studenten te verplaatsen”, “Studenten vinden zijn colleges zelfs beter dan het boek!” en “Reflecteert zijn vakken en zichzelf voortdurend en probeert steeds zijn lesmateriaal te verbeteren” zijn slechts een paar van zijn kwaliteiten die hebben geleid tot deze mooie titel.