Opnieuw Leids succes bij programmeerwedstrijd

Het team Prime Suspects van de Universiteit Leiden is net als vorig jaar eerste geworden bij het Benelux Kampioenschap programmeren. Na een spannende wedstrijd bleef het team concurrenten uit Groningen (tweede) en Utrecht (derde) voor.

Het Leidse team Duality tijdens de wedstrijd. Van links naar rechts: Michiel Helvensteijn, Gerben van der Lubbe en Arno Kret.

Op zaterdag 25 oktober vond in Delft de Benelux Algorithm Programming Contest 2008 (BAPC 2008) plaats, een computerprogrammeerwedstrijd met 34 teams van studenten uit de Benelux. De deelnemers kregen acht pittige opgaven voorgeschoteld, varierend van de manipulatie van de jury bij een songfestival, via het decoderen van boodschappen van ruimtewezens, tot het bepalen van de waarde van een diamant. Doel was om binnen vijf uur tijd voor zoveel mogelijk opgaven een correct computerprogramma te schrijven.

Als winnaars van BAPC 2007 was Prime Suspects, bestaande uit de wiskunde- en informaticastudenten Thomas Beuman, Misha Stassen en Johan de Ruiter, een belangrijke kandidaat voor de winst.

Het Leidse team Prime Suspects tijdens de wedstrijd. Van links naar rechts: Thomas Beuman, Misha Stassen en Johan de Ruiter. Vier gekleurde ballonnen geven de vier opgaven aan die het team inmiddels goed heeft.

Ze maakten hun favorietenrol vanaf het begin waar. Ze kwamen al snel aan kop, en na vier uur hadden ze als enige team vier opgaven goed. In het laatste uur van de wedstrijd werd het scorebord niet meer bijgewerkt. Het was daarom de vraag of het team aan het eind niet ingehaald zou zijn, zeker omdat Prime Suspects zelf er niet in slaagde om nog een vijfde opgave op te lossen.

Bij de prijsuitreiking bleek dat alleen een team van de Rijksuniversiteit Groningen ook op vier correcte oplossingen was gekomen, maar dat team had daar veel meer tijd voor nodig gehad. De wisselbeker bleef dus in Leiden, en de Leidse studenten mochten net als in 2007 de hoofdprijs (een cheque van € 1024,--) in ontvangst nemen.

Het scorebord zoals dat er na vier uur uitzag. Bovenaan inderdaad Prime Suspects.

Het team gaat nu proberen om bij het Noordwest Europees Kampioenschap in de prijzen te vallen. Deze wedstrijd vindt op 23 november in Utrecht plaats. Vorig jaar bleef Prime Suspects hier steken op de elfde plaats, maar die positie willen ze over een maand zeker verbeteren. Mocht het team eerste of tweede worden, dan volgt er zelfs nog een reis naar Stockholm, voor het Wereldkampioenschap in april 2009.

Links

• Prime Suspects met de cheque van € 1024,--. Van links naar rechts: Thomas Beuman, Johan de Ruiter en Misha Stassen.

foto's van BAPC 2007 (ook met Prime Suspects)

Contact

Voor vragen en opmerkingen over deze foto's kunt u contact opnemen met Rudy van Vliet.