Leidse studenten winnen Benelux Algorithm Programming Contest 2014

Team Syntax Error, met Bas Nieuwenhuizen, Mathijs van de Nes, Niels ten Dijke, alle drie masterstudenten Computer Science, heeft de Benelux Algorithm Programming Contest gewonnen en heeft zich daarmee geplaatst voor de Northwestern European Regional Contest in Zweden, op 29 en 30 november.

Naast team ‘Syntax Error’ deden nog drie teams van de Universiteit Leiden mee aan de wedstrijd; Octomus Primes,  W.O.L.L.I.E.  en :(){:|:&};: #dabomb.

Al om 10 uur ‘s ochtends waren de teams in touw om eerst in de testsessie hun systemen te testen. Na de lunch begon om 1 uur de wedstrijd. Het was het Octomus Primes dat als eerste een opdracht had opgelost. En wel in zeven minuten! Vervolgens begonnen de andere teams ook deze en andere vragen op te lossen en begon de wedstrijdzaal steeds verder gevuld te raken met balonnen. Deze werden namelijk uitgedeeld als een team een opdracht had opgelost.

Om 5 uur werd het scoreboard bevroren waarna de teams nog een uur de tijd hadden om opdrachten op te lossen. Toen om 6 uur de wedstrijd was afgelopen, begon de prijsuitreiking. Hier werd bekend dat Octomus Primes uiteindelijk 21e was geworden. W.O.L.L.I.E. eindigde op de 19e plek. Hoewel :(){:|:&};: #dabomb om 5 uur nog in de middenmoot stond, eindigde het team heel knap op de 10e plek.

Hierna kwam er nog beter nieuws. Het team Syntax Error bleek de wedstrijd gewonnen te hebben en heeft zich hiermee geplaatst voor de Northwestern European Regional Contest 2014 in Zweden. Als Syntax Error deze wedstrijd ook wint, plaatst het zich voor de wereldkampioenschappen.