Universiteit Leiden

nl en

Paul Vedder

Emeritus hoogleraar jeugdhulpverlening en gedragsproblemen bij jongeren

Naam
Prof.dr. P.H. Vedder
Telefoon
+31 71 527 4081
E-mail
vedder@fsw.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0001-8616-8944

Kort CV

Na een opleiding tot onderwijzer basisonderwijs en studies onderwijskunde en ontwikkelingspsychologie in Groningen begon ik daar mijn promotieonderzoek naar coöperatief leren bij het rekenen op de basisschool. In 1985 behaalde ik mijn doctoraat. Daarna deed ik onderzoek op Curaçao naar meertalig onderwijs.  Vanaf 1988, terug in Nederland,  werkte ik drie jaar bij het Instituut voor Onderwijsonderzoek als onderzoeksevaluator en ”international officer”. In 1991 begon ik te werken bij de Universiteit Leiden, het instituut Pedagogische Wetenschappen; eerst bij de sectie interculturele pedagogiek, toen bij Onderwijswetenschappen en uiteindelijk als hoogleraar bij Forensische Gezinspedagogiek en Jeugdhulpverlening.

CV 2016 (pdf)

Onderzoek

Mijn onderzoeksgroep doet onderzoek naar gedragsproblemen, zoals pesten, problemen bij pleegzorg (o.a. breakdown) en rond culturele diversiteit (acculturatie-conflicten, radicalisering). We proberen te achterhalen welke omstandigheden en eigenschappen conflicten en  probleemgedrag veroorzaken en  versterken. Bij het voorkomen en verminderen richten we ons op het reguleren van samenwerking en contact.

Prijzen

Op 23 maart 1995 heeft de 'Bank of Sweden Tercentenary Foundation' mij de Nils-Eric Svensson beurs voor getalenteerde wetenschappers toegekend. Ik heb de beurs gebruikt om van augustus 1995 tot januari 1996  als gastonderzoeker en docent te werken op het Institute of International Education van de universiteit van Stockholm.

Oratie

2004 - Leren in de multiculturele samenleving. Oratie, Universiteit Leiden. 

Promovendi

  • D. Hijzen - september 2006
  • M. Oortwijn - juni 2007
  • M. van Geel - december 2009
  • J. Tanilon - oktober 2011
  • V. Ljujic - december 2011
  • R. Pat-El - oktober 2012
  • B. Coşkun- september 2015
  • J. Fortuin - april 2016
  • R. Bapat - september 2016
  • A. Goeman - juni 2017
  • W. Zwaanswijk - september 2017

Promotor

  • F. el Bouk
  • N. Thakkar
  • Thijs-Jan van Schie

 

Zie Engelstalig profiel van Paul Vedder

Emeritus hoogleraar jeugdhulpverlening en gedragsproblemen bij jongeren

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Pedagogische Wetenschappen
  • Forensische gezinsped. en Jeugdhulpverl.

Publicaties

  • Pat-El R.J., Segers M.S.R., Tillema H.H. & Vedder P.H. (2011), Teacher–student perceptions of assessment practices as predictors of student motivation to learn. Paper presented at the 14th biannual conference of the European Association for Learning and Instruction. Exeter, UK. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Geel M. van, Vedder P.H., Wenink E.G. & Zwaanswijk W. (8 april 2011), Polarisation between Islamic and non-Islamic youth in the Netherlands. Cross-Cultural Psychology Symposium. Tilburg. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Pat-El R.J., Tillema H.H., Segers M.S.R. & Vedder P.H. (2 september 2011), Explaining mismatching perceptions of assessment for learning practices in lower vocational education. Paper presented at the 5th Biennial EARLI/Northumbria Assessment Conference. Hexham, United Kingdom. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. & Geel M. van (8 april 2010), Time spending in Children in India and the Netherlands; a research proposal. contribution to workshop. Bangalore, India. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Tanilon J.O., Segers M.S.R., Tillema H.H. & Vedder P.H. (14 mei 2009), Admission testing revisited: Development and validation of a testing framework based on task representation and task execution. Paper presented at the meeting of the European First Year Experience Conference. Groningen, The Netherlands. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Tanilon J.O., Segers M.S.R., Tillema H.H. & Vedder P.H. (24 september 2009), Sampling of study-related tasks as an admission test in higher education. Paper presented ECER conference EERA Network: 9. Assessment, Evaluation, Testing and Measurement. Vienna. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (26 november 2008), VVE; de sociaal emotionele ontwikkeling, vroegsignalering, preventie en stimulering. paperpresentatie. Amersfoort, Vverstek (voor SARDES). [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (29 september 2008), Hoge verwachtingen waarmaken: een klein kunstje. paperpresentatie. Den Haag, Vereniging Haagse Scholen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • El Bouk F., Vedder P.H. & Te Poel Y. (24 maart 2008), Perspectives of immigrant youth: The role of education in the development of future entrepeneurs. AERA annual meeting. New York. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (8 oktober 2008), Studying peer networks and learning: Why, what for, how and our challanges. Training seminar of the Scottish Council of Educational Research. Glasgow. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Berry J., Vedder P.H., Sabatier C. & Sam D. (1 juli 2008), Cultural transmission of values among immigrant adolescents. International Association of Cross-Cultural Psychology. Germany, Bremen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Geel M. van & Vedder P.H. (1 juli 2008), The effects of school culture and perceived discrimination on immigrant adolescents' behavioral problems: The mediating role of separation. International Association of Cross-Cultural Psychology. Germany, Bremen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Pat-El R.J., Segers M.S.R., Tillema H.H. & Vedder P.H. (28 augustus 2008), Constructing a new assessment for learning questionnaire. Paper presented at the meeting of the fourth biennial Earli/Northumbria assessment conference. Potsdam, Germany. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Tanilon J.O., Segers M.S.R., Vedder P.H. & Tillema H.H. (8 juli 2008), The use of performance-based test as one of the criteria in admission of students. Paper presented at the meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction – Junior Researchers. Leuven, Belgium. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Pat-El R.J. & Vedder P.H. (4 augustus 2008), Acculturation in multicultural education: Effects on teacher-student relationships. Paper presented at the meeting of the summer school on immigration and development. Syros, Greece. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (1 januari 2008), Multicultural Education. Earli Advanced Study Colloquium. South Africa, Stellenbosch University. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Tanilon J.O., Segers M.S.R., Tillema H.H. & Vedder P.H. (8 november 2008), Developing an admission test in higher education for non-traditional students. Paper presented at the meeting of the Association for Educational Assessment - Europe. Hissar, Bulgaria. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Geel M. van & Vedder P.H. (1 januari 2008), Teaching in a culturally diverse classroom. Earli Advanced Study Colloquium. South Afrika, Stellenbosch University. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (1 augustus 2008), Student monitoring systems for Curacaoan primary school students. Paperpresentation. Curacao, Roman Catholic Schoolboard. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Pat-El R.J., Segers D., Tillema H.H. & Vedder P.H. (22 november 2007), Perceptions of formative assessment in lower secondary education. paper presented at the meeting of the Institute for the Study of Education and Human Development. Leiden. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (25 november 2006), Designing youth acculturation research. Seminar, Friedrich Schiller University. Jena, Germany. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Horenczyk G. & Vedder P.H. (17 juli 2006), Acculturation and the school. International Conference of Applied Psychology. Athens, Greece. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Oortwijn M.B., Boekaerts M. & Vedder P.H. (12 mei 2006), De rol van de leerkracht en coöperatief leren. Hoe en hoeveel sturing moet de leerkracht geven aan de leerlingen tijdens coöperatief leren?. Paper gepresenteerd op de Onderwijs Research Dagen (ORD) 2006. Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (13 juli 2006), Adolescents' obligations toward their family; Intergenerational discrepancies, conflicts and adaptation in three cultural groups in the Netherlands. International Association of Cross-Cultural Psychology.. Spetses, Greece. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Fortuin J., Vedder P.H. & Kouwenhoven C. (26 augustus 2005), Social networks and goal preferences. Paper presented at the bi-annual meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction. Nicosia. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Fortuin J. & Vedder P.H. (26 augustus 2005), Social networks: The influence of peers and the development of networks. Paper presented at the annual meeting of the Junior Researchers of the European Association for Research on Learning and Instruction.. Nicosia. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (17 mei 2004), Zwarte scholen. Studiemiddag door SARDES n.a.v. herdenking van "Brown versus Board of Education" in de USA. Utrecht. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (13 april 2004), Motivation and the quality of cooperative learning processes. Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA). San Diego, CA. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (4 augustus 2004), International Comparative Study of Ethnocultural Youth: Methodological and Statistical Considerations. 17th IACCP conference. Xi'an, China. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (8 oktober 2004). Leren in de multiculturele samenleving. Leiden. [oratie]. Inaugurele rede
  • Vedder P.H. & Boekaerts M. (26 augustus 2003), Motivation in senior secondary vocational education: a cross-cultural comparison. EARLI conference. Padova. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Hijzen D., Vedder P.H. & Boekaerts M. (26 augustus 2003), Cooperative learning and goal coordination. EARLI conference. Padova. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Hijzen D., Boekaerts M. & Vedder P.H. (26 augustus 2003), Students' goal preferences and the quality of cooperative learning processes. EARLI conference. Padova. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vijver F. van de, Vedder P.H. & Liebkind K. (1 september 2000), Evaluation of the ICSEY-framework. Conference of the International Association for Cross-Cultural Psychology. Pultusk, Poland. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vedder P.H. (1 september 2000), Acculturation and school adjustment of Turkish adolescents in the Netherlands. Conference of the International Association for Cross-Cultural Psychology. Pultusk, Poland. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Stichting PDO/GGZ bestuurslid
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.