Universiteit Leiden

nl en

Marga Sikkema-de Jong

Hoogleraar Leer- en gedragsproblemen in het onderwijs

Naam
Prof.dr. T.M. Sikkema-de Jong
Telefoon
+31 71 527 3881
E-mail
jongtm@fsw.leidenuniv.nl

Marga Sikkema is onderwijskundig pedagoog en onderzoeker aan de Universiteit Leiden. Zij doet onderzoek naar de inzet van digitale technologie bij leren en ontwikkelen. In het bijzonder richt zij zich daarbij op (ontluikende) basisvaardigheden taal/ lezen en rekenen en de rol van (visuele) aandachtsprocessen. Zij heeft veel ervaring met RTC's, maar daartoe beperkt zij zich niet. Haar onderzoek verschilt in de mate waarin in het meer of minder fundamenteel is en meer of minder toegepast.

Meer informatie over Marga Sikkema-de Jong

Zie Engelstalig profiel Marga Sikkema-de Jong

Hoogleraar Leer- en gedragsproblemen in het onderwijs

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Pedagogische Wetenschappen
  • Leer/Gedragsproblemen in het onderwijs

Werkadres

Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden
Kamernummer 4A29a

Contact

Publicaties

  • Jong M.T. de (24 maart 2009), De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld. Over het belang van voorlezen in de voorschoolse periode. Paperbijdrage aan de conferentie Lezen Centraal 'Klein beginnen. Leesbevordering en het jonge kind' georganiseerd door de Stichting Lezen. Ede. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Jong M.T. de (27 februari 2009), Een dissertatie moet lumineus, maar niet volumineus zijn. Bijdrage aan de ISED introductiedag voor promovendi. Leiden. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Ronde-Davidse N.J. de & Jong M.T. de (28 augustus 2009), Do cognitive child characteristics moderate effects of environmental factors on vocabulary and print knowledge of preschoolers?. European Association for Research on Learning and Instruction. Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Jong M.T. de & Bus A.G. (2 april 2009), Design features in living books and their effects on young children's vocabulary. Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development. Denver (USA). [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Jong M.T. de & Bus A.G. (22 juni 2009), Living books to facilitate entrance to a literate culture?. Paper gepresenteerd tijdens de Derde conferentie onderzoek in cultuureducatie. Zwolle. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Mol S.E., Bus A.G. & Jong M.T. de (24 juni 2009), Home literacy environment and literacy outcomes from childhood throughout young adulthood: A meta-analysis on the effects of print exposure. Paper presented at the 16th Annual Meeting of the SSSR. Boston. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Mol S.E., Bus A.G. & Jong M.T. de (27 augustus 2009), Interaction: A vital component of book reading in classrooms?. Poster presented at the 13th Biennial conference of the EARLI. Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Ronde-Davidse N.J. de, Bus A.G. & Jong M.T. de (28 augustus 2009), Validity of a children's storybook cover recognition task as a measure of home literacy. Paper presented at the EARLI conference. Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Mol S.E., Bus A.G. & Jong M.T. de (11 december 2009), To read or not to read: A meta-analysis in developmental perspective. Paper gepresenteerd tijdens de Interacademiale. Nijmegen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Jong M.T. de & Bus A.G. (6 maart 2008), The Potential Contribution of Computers to Early Literacy. Second International Conference on Early Childhood Education. Arnhem, The Netherlands. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Jong M.T. de, Bus A.G., Verhallen M.J.A.J. & Kooy-Hofland V.A.C. van der (12 april 2007), Linquistic development under the influence of living books. Contribution to LANSPAN colloquia, Rijksuniversiteit Groningen. Groningen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Mol S.E., Bus A.G., Jong M.T. de & Smeets D.J.H. (12 juni 2007), An up-date and expansion of a meta-analysis of parent-child book reading. In O. Korat, Early Literacy Events and Children's Literacy. SSSR meetings 2007. Praag, Czech Republic. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Jong M.T. de & Bus A.G. (29 juni 2006), Where did mister Owl take us? Are multimedia stories a barrier or walking frame for preschoolers on their way to literacy. Symposium: How Media can contribute to early literacy. Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Jong M.T. de (6 juli 2006), Where did mister OWl take us? Are multimedia stories a barrier or walking frame for preschollers on their way to literacy?. Symposium: Parenting and early literacy. Vancouver, Canada. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Bus A.G. & Jong M.T. de (25 januari 2006), Geletterd worden met de Muis. Symposium: Jeugdliteratuur en andere media. Tilburg. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Jong M.T. de & Bus A.G. (19 september 2006), Voorlezen en multimediaverhalen op kinderdagverblijven. Symposium: Platform voorlezen. Utrecht. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Jong M.T. de & Bus A.G. (10 mei 2006), Animated stories: Catalyst for reading and language development of preschoolers?. Conferentie: Onderwijs Research Dagen Symposium: Voorlezen aan jonge kinderen: leerzame kenmerken. Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Bus A.G., Verhallen M.J.A.J. & Jong M.T. de (7 november 2003), Elektronische boeken in de vroegschoolse educatie. Presentatie gehouden voor NUV (Nederlandse Uitgevers Vereniging). Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Jong M.T. de & Bus A.G. (1 december 2001), Quality of book-reading matters. Paper presented at the meeting of the National Reading Conference.. San Antonio, Texas. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Geen relevante nevenwerkzaamheden
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.