Sandra Groeneveld in Binnenlands Bestuur over rijksambtenaren die gepest worden op de werkvloer

Sandra Groeneveld, hoogleraar Publiek Management aan het Instituut Bestuurskunde, onderzocht de werkbeleving onder ambtenaren in een groot werkonderzoek.

Uit het onderzoek van Sandra Groeneveld kan worden getrokken dat fysieke agressie en bedreiging of intimidatie van ambtenaren door burgers en klanten in 2022 is toegenomen. Het Werkonderzoek betreft een enquête onder bijna 40.000 ambtenaren van het rijk en de decentrale overheden. Hiervan heeft bijna 11 procent vorig jaar te maken gehad met verbale agressie of pesten door leidinggevende of collega’s. Ongeveer 7 procent is zelfs bedreigd of geïntimideerd.

Lees het hele artikel op de website van Binnenlands Bestuur