Foto: © Volkskrant

Twee Leidse nominaties voor Libris Geschiedenis Prijs 2019

Er waren opvallend veel internationale thema’s op de Longlist Libris Geschiedenisprijs dit jaar, waaronder het boek 'De B.V. Noord-Korea. Een kernmacht in de marge' van hoogleraar Remco Breuker en 'De Avant-gardisten. De Russische Revolutie in de kunst, 1917-1935' van alumnus Sjeng Scheijen.

Bijna alle tien genomineerde titels voor de Libris Geschiedenis Prijs 2019 spelen zich af in het buitenland of hebben een sterk internationale inslag. Nogal eens krijgen historici uit het Nederlandse taalgebied het verwijt dat ze de blik naar binnen hebben gekeerd, met andere woorden dat veel historisch werk zich binnen de landsgrenzen afspeelt. Dit jaar is het antwoord een longlist van een verrassend gevarieerde en kosmopolitische snit.

De Libris Geschiedenis Prijs is een initiatief van de Volkskrant en Historisch Nieuwsblad, naamgever Libris, het Nederlands Openluchtmuseum, het Rijksmuseum en de VPRO. De prijs bekroont boeken die een algemeen publiek aanspreken.

Meer weten?

Lees het volledige artikel op Volkskrant.nl.