Jelle van Buuren en Dennis Broeders over 5G: Technologische gevaren en Europese kansen

Binnenkort zal het 4G netwerk worden vervangen door 5G. 5G zorgt er voor dat dataverbindingen sneller tot stand komen en betrouwbaarder zijn. Ook zorgt 5G voor betere privacy bescherming. Voor de inlichtingendiensten is deze betere privacybescherming echter een groot probleem.

Met 5G wordt de versleuteling van verbindingen naar een hoger niveau getild. 5G maakt het straks bijvoorbeeld mogelijk om chirurgen op afstand een operatie mee te laten verrichten op de ene verbinding, en op de andere verbinding filmpjes te laten afspelen. Er zijn dus verschillende verbindingen voor verschillende doeleinden. Doordat de verbindingen beter versleuteld zijn bij 5G, wordt het afluisteren van gesprekken voor inlichtingendiensten lastiger. Reden genoeg voor Europol om een brief te sturen naar de Europese Commissie.

Wedloop

Jelle van Buuren, universitair docent aan het Instituut Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden vindt het bijzonder dat Europol deze brief heeft verstuurd. Er is een constante wedloop gaande tussen techniek, privacy en veiligheid. Daarom is het bijzonder dat Europol op deze manier van zich laat horen zegt Van Buuren bij Radio 1 op 13 juli jl. Meestal vinden dit soort overleggen geheim plaats. Blijkbaar is de urgentie zo hoog dat het nu geagendeerd moet worden. In dit dossier is het spanningsveld van commerciële belangen, privacy en veiligheid goed zichtbaar, maar in dit geval lijkt het of de diensten niet aan tafel zitten.

Europese kansen

De regering van Donald Trump blokkeert vanwege onder andere nationale veiligheidsrisico’s de opkomst van Huawei’s 5G netwerk. Dit biedt kansen voor Europese bedrijven die zichzelf op hun beurt weer presenteren als veilige alternatieven voor Huawei’s 5G netwerk.

Nokia ziet kansen in het veroveren van de 5G markt ten opzichte van Huawei. Tijd zal moeten uitmaken of Nokia een serieuze tegenstander van Huawei kan worden. “Het is aan de landen om te bepalen wat voor 5G netwerken men aanschaft” zegt Lindroos, hoofd overheidsrelaties van Nokia.

Vanwege politieke redenen hebben kleine Europese landen zich niet tegen Huawei geweerd, ondanks de uitgesproken wens van de regering van Donald Trump om dit wel te doen. Echter, door de handelsoorlog tussen Amerika en China is het debat rondom 5G wel verschoven naar veiligheid en de mogelijke gevaren van het netwerk van Huawei in Europa. 'Amerika laat veel verbale bommen vallen rondom dit onderwerp', zegt Dennis Broeders, Universitair Hoofddocent Veiligheid en Technologie en Senior Fellow Cyber Norms Program aan het Instituut Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden in TrueViralNews, 14 juli jl. 'Door deze uitspraken van de regering van Trump deinzen veel mensen terug'.

Lees verder: Radio1 en TrueViralNews.