Kenniscafé

Het LEF
Stationsplein 107
Leiden

Hoe bevorderen we het welzijn van studenten?

Dinsdag 16 april organiseert het Leiden Healthy Society Center (LHSC) haar derde kenniscafé. Het thema dit keer is Studentenwelzijn

Tijdens het kenniscafé willen we op een vernieuwende en interactieve manier met elkaar in gesprek om het welzijn van de studenten te bevorderen.

Voor wie?

- Studenten en docenten mbo/hbo/wo;
- Instellingen en organisaties buiten het onderwijs die zich bezighouden met studentenwelzijn, zoals gemeenten en GGD.

Wat kunt u verwachten?

- Een interactieve middag met inspirerende gastspreker Nick Bats, een ijsbrekend Lifeskills-spel en een aansluitende borrel.

Aanmelden

Aanmelden kan eenvoudig door een mail te sturen naar lterbeek@mborijnland.nl. Aan deelname aan het kenniscafé zijn geen kosten verbonden. We vragen van de deelnemers wel een actieve inbreng in de discussies, zodat we alle aanwezige expertise optimaal kunnen benutten.

Waarom welzijn ertoe doet

Als je je als student optimaal wil ontwikkelen, is het belangrijk dat je goed in je vel zit.  Steeds meer studenten hebben echter moeite om alle ballen in de lucht te houden. Het studentenwelzijn staat steeds meer onder druk. Minister Dijkgraaf (Onderwijs) komt daarom met een aanpak om het welzijn van studenten in het mbo, hbo en wo te versterken.

Samen met studenten en instellingen in alle sectoren van het vervolgonderwijs wil hij werken aan het voorkomen van stress en prestatiedruk, aan een sense of belonging (de mate waarin studenten zich thuis voelen op een onderwijsinstelling) en aan het vergroten van kennis en kunde bij professionals. Hierbij is samenwerking essentieel; niet alleen tussen mbo, hbo en wo, maar ook tussen instellingen en organisaties buiten het onderwijs, zoals gemeenten en de GGD. We kunnen hierin nog veel van elkaar leren.

Vijf lifeskills

Het aanleren en/of vergroten van vijf vaardigheden, die jongeren in staat stellen om effectief om te gaan met de sociale en morele eisen en uitdagingen van het leven, helpt hierbij.
De vijf lifeskills zijn:

• Zelfbewustzijn
  • Zelfmanagement
  • Sociaal bewustzijn
  • Relatievaardigheden
  • Verantwoordelijke besluitvorming

Bij de Hogeschool Leiden hebben ze samen met studenten het spel Lifeskills ontwikkeld, waarbij u aan de hand van opdrachten competitief aan de slag gaat en met elkaar in gesprek gaat.

Minister Dijkgraaf over studentenwelzijn

'De studietijd moet een tijd zijn waarin je ontdekt wie je bent en wat je drijft. Een periode waarin je weerbaarheid en veerkracht ontwikkelt. Om je als student optimaal te kunnen ontwikkelen, is het van groot belang dat je je mentaal gezond voelt. Veel onderzoeken, o.a. van Trimbos, ECIO en RIVM naar stress en prestatiedruk, laten zien dat die mentale gezondheid van studenten steeds meer onder druk komt te staan. En dat gaat me erg aan het hart. Ik wil dat het studentenwelzijn verbetert. Daarom neem ik samen met instellingen en studenten maatregelen om de stress en prestatiedruk te verminderen en studenten weerbaarder en veerkrachtiger te maken. Pas als dat het geval is, benutten we ten volle de kracht van het onderwijs. Het onderwijs moet geen hogedrukketel zijn, maar een decompressiekamer.'