Dit zeggen onze LDE-experts over het aanpakken van de gezondheidskloof

We moeten de gezondheidskloof dichten, maar dat gaat niet zomaar. Er is een gezamelijke aanpak nodig die het medische, het sociale, het technologische en het fysieke domein met elkaar verbindt. Veertien wetenschappers uit Zuid-Holland beginnen bij het begin: ze brengen samen met de doelgroepen de knelpunten in kaart. In een white paper vertellen de onderzoekers hoe hun werk bijdraagt aan een gezondere samenleving. Eén van hen is hoogleraar Geavanceerde datawetenschap in populatiegerichte zorg Marco Spruit.

In de paper Naar een gezonde samenleving gaan steeds twee onderzoekers uit verschillende vakgebieden met elkaar in gesprek. Zo ontstaat een verrassende kijk op gezondheid en hoe we die met beleidsmaatregelen kunnen beïnvloeden. Voor het dichten van de gezondheidskloof is namelijk veel meer nodig dan enkel mensen aanmoedigen gezonder te gaan leven.

Leefomgeving en zorgen hebben invloed op gezondheid

Zo legt politicoloog Jet Bussemaker uit waarom het loont om zorggeld te gebruiken om schulden aan te pakken. Zij en ook anderen benadrukkern dat je soms heel ergens anders moet beginnen dan bij iemands leefstijl: 'Als je echt in gesprek gaat over wat mensen bezighoudt, hoor je over bestaansonzekerheid, schimmel in huizen, over een onveilige buurt en zorgen over de kinderen. Stress daarover staat gezonder leven in de weg.'

In het zesde interview is het woord aan de Leidse datawetenschapper Marco Spruit en de Rotterdamse gezondheidswetenschapper Iris Wallenburg. Samen hebben ze het over de bijdrage van AI aan zorg en gezondheid. Zelflerende algoritmen kunnen tumoren detecteren of voorspellen welk molecuul als medicijn kan werken. Maar een robot die een bed opmaakt, is nog lang niet in zicht. Hoe staat het eigenlijk met de bijdrage van kunstmatige intelligentie (AI) aan zorg en gezondheid?

Marco Spruit is hoogleraar Geavanceerde datawetenschap in populatiegerichte zorg bij zowel het LUMC als het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS). Hij richt zich met name op het vertalen van innovatieve datawetenschapstechnologieën naar nieuwe zorgtoepassingen en op implementatie ervan in de dagelijkse praktijk.

‘Het is al mogelijk om consultgesprekken tussen arts en patiënt automatisch samen te vatten,’ aldus Spruit. ‘Door zulke handmatige taken te automatiseren, houd je als zorgverlener meer tijd over voor inhoudelijk interessante problemen. Het maakt het werk weer aantrekkelijker.’ Maar er is nog een grote stap te maken. Spruit: ‘Afgezien van diagnostiek aan de hand van medische beeldvorming zoals MRI-scans is AI technologische gezien nog niet goed genoeg. Met name op het gebied van interactie met mensen valt nog veel te winnen.’

Je vindt dit interview en de rest van het white paper op de website van leiden-delft-erasmus: Naar een gezonde samenleving voor iedereen − 7 speerpunten | 14 wetenschappers | 32 inzichten | 16 actiepunten

De white paper is als papieren uitgave aan te vragen via healthysociety@FSW.leidenuniv.nl.

Healthy Society

De white paper Naar een gezonde samenleving is een uitgave van Healthy Society. Deze samenwerking van Leiden-Delft-Erasmus Universities en Medical Delta heeft als doel beleidsmakers, bestuurders en politici te bereiken. In de white paper komen dan ook veel verschillende maatschappelijke aspecten van gezondheid aan bod, van schuldenverlichting en woonomstandigheden tot zorg voor kwetsbare groepen en inzichten over gedragsbeïnvloeding en preventie.