Staats- en bestuursrecht

Over ons

Dagelijks dienen zich in de praktijk vragen van staats- en bestuursrechtelijke aard aan. Is de staat op grond van het discriminatieverbod verplicht om in te grijpen met betrekking tot de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP), omdat die vrouwen uitsluit van het lidmaatschap?

Bindt de uitslag van het referendum over de Europese Grondwet? Mag de overheid de A27 tussen Utrecht en Eemnes verbreden, omdat de verkeersdrukte daartoe noopt, maar normen uit het Besluit luchtkwaliteit zich daar mogelijk tegen verzetten? Hoe kan de overheid effectief optreden tegen de bouwsector, waarin massaal de mededingingsregels zijn overtreden? Vragen als deze maken het staats- en bestuursrecht tot een boeiend en praktisch zeer relevant rechtsgebied.