In Context

Leerlingparticipatie: van recht naar praktijk

Gepubliceerd op 8 juli 2025 - Gemaakt door Mario de Jonge en Carla den Hartog

De boodschap van Ben Smit, onderzoeker bij het ICLON, is glashelder: leerlingen verdienen een echte stem in hun eigen onderwijs, niet alleen omdat het hun wettelijk recht is, maar omdat het ons onderwijssysteem fundamenteel kan verbeteren.

Ben pleit voor leerlingparticipatie die verder gaat dan symbolische inspraak. ‘Het gaat om de actieve betrokkenheid van leerlingen bij beslissingsprocessen in het onderwijs - over de inhoud van lessen, werkvormen, maar ook over schoolbeleid en zaken die henzelf aangaan,’ legt hij uit. Door leerlingen als partners te betrekken in actieonderzoek kunnen docenten ontdekken wat écht werkt in de klas.

Opmerkelijk is dat het VN-Kinderrechtenverdrag al 35 jaar geleden deze participatie verplicht stelde, maar dat Nederlandse scholen hier nog nauwelijks vorm aan geven. ‘Ik kan me niet voorstellen dat je 15 jaar in het onderwijs zit en nooit echt je stem gehoord wordt, en dat je dan daarna als burger dat wel moet gaan doen,’ stelt Ben.

Een gesprek over democratie in de klas en waarom elke docent vandaag nog kan beginnen met het serieus nemen van leerlingenstemmen.

Beluister deze aflevering

Links

Transcriptie en vertaling