In Context
 
                Leerlingparticipatie: van recht naar praktijk
De boodschap van Ben Smit, onderzoeker bij het ICLON, is glashelder: leerlingen verdienen een echte stem in hun eigen onderwijs, niet alleen omdat het hun wettelijk recht is, maar omdat het ons onderwijssysteem fundamenteel kan verbeteren.
Ben pleit voor leerlingparticipatie die verder gaat dan symbolische inspraak. ‘Het gaat om de actieve betrokkenheid van leerlingen bij beslissingsprocessen in het onderwijs - over de inhoud van lessen, werkvormen, maar ook over schoolbeleid en zaken die henzelf aangaan,’ legt hij uit. Door leerlingen als partners te betrekken in actieonderzoek kunnen docenten ontdekken wat écht werkt in de klas.
Opmerkelijk is dat het VN-Kinderrechtenverdrag al 35 jaar geleden deze participatie verplicht stelde, maar dat Nederlandse scholen hier nog nauwelijks vorm aan geven. ‘Ik kan me niet voorstellen dat je 15 jaar in het onderwijs zit en nooit echt je stem gehoord wordt, en dat je dan daarna als burger dat wel moet gaan doen,’ stelt Ben.
Een gesprek over democratie in de klas en waarom elke docent vandaag nog kan beginnen met het serieus nemen van leerlingenstemmen.
Beluister deze aflevering
Links
Transcriptie en vertaling
Afleveringen
- 
                    
                             Leerlingparticipatie: van recht naar praktijk Leerlingparticipatie: van recht naar praktijkDe boodschap van Ben Smit, onderzoeker bij het ICLON, is glashelder: leerlingen verdienen een echte stem in hun eigen onderwijs, niet alleen omda... 
- 
                    
                             Roeland van der Rijst over onderzoek naar hoger onderwijs Roeland van der Rijst over onderzoek naar hoger onderwijsAls hoogleraar bij het ICLON pleit Roeland van der Rijst voor een sterkere positie van onderwijsonderzoek binnen de academische wereld. Van der R... 
- 
                    
                             Linyuan Wang over blended learning in hoger onderwijs Linyuan Wang over blended learning in hoger onderwijsLinyuan Wang, promovendus bij het ICLON Universiteit Leiden, onderzoekt de betrokkenheid van studenten bij blended learning. 'Als een video meerd... 
- 
                    
                             Max Kusters over 'teacher agency' in het hoger onderwijs Max Kusters over 'teacher agency' in het hoger onderwijsTeacher agency is het vermogen om weloverwogen keuzes te maken en invloed uit te oefenen op werkpraktijken. Volgens Max Kusters, promovendus bij ... 
- 
                    
                             Marjon Baas over open leermaterialen Marjon Baas over open leermaterialenOpen leermaterialen zijn toegankelijk voor iedereen die dat wil. Je hoeft dus niet te betalen om het materiaal te gebruiken. Er is al veel aanbod... 
 
