Leraar VHO in Kunstgeschiedenis en culturele en kunstzinnige vorming/kunst algemeen (MA)

Haal je eerstegraads onderwijsbevoegdheid Kunstgeschiedenis met de universitaire lerarenopleiding (master Leraar VHO) en word docent in het voortgezet onderwijs.

Wil je leraar worden in het voortgezet onderwijs en heb je een universitaire bachelor in het schoolvak waarin je les wil gaan geven en een master? Dan is deze master iets voor jou! Op maandag volg je onderwijs aan de universiteit, de andere dagen sta je voor de klas op een middelbare school.
Lees ook de toelatingseisen of oriënteer je eerst of leraar worden iets voor jou is

De lerarenopleiding is een traject van 60 EC (1 EC staat voor 28 uur studie). De master kan in voltijd of deeltijd gevolgd worden.

De voltijdopleiding duurt een jaar en neemt ongeveer 40 uur per week in beslag. Maandag volg je onderwijs aan de Universiteit Leiden bij het ICLON. Dinsdag tot en met vrijdag kun je besteden aan het praktijkdeel van de opleiding. Studenten van de voltijdopleiding zijn gemiddeld 3 dagen per week op hun (stage)school. Daarnaast besteed je tijd aan zelfstudie. De voltijdopleiding start tweemaal per jaar: in augustus/september en in januari/februari.
Lees ook Opzet voltijdopleiding

De deeltijdopleiding duurt twee jaar en neemt ongeveer 20 uur per week in beslag. Maandag volg je onderwijs aan de Universiteit Leiden bij het ICLON. Dinsdag tot en met vrijdag kun je besteden aan het praktijkdeel van de opleiding. Studenten van de deeltijdopleiding zijn gemiddeld 1 tot 2 dagen per week op hun (stage)school. Daarnaast besteed je tijd aan zelfstudie. De deeltijdopleiding start alleen in augustus/september.
Lees ook Opzet deeltijdopleiding

Vanuit je vooropleiding beschik je al over gedegen kennis van het schoolvak waarin je les gaat geven. Tijdens de lerarenopleiding ontwikkel je pedagogische en (vak)didactische kennis en vaardigheden en leer je op een onderzoekende manier naar je eigen onderwijspraktijk te kijken. De professionele ontwikkeling van jou als docent staat tijdens de lerarenopleiding centraal.
In de master worden theorie en praktijk gecombineerd en met elkaar verbonden. Je krijgt veel individuele begeleiding, zowel vanuit het ICLON als van je begeleider op school. In je studiegroep zitten collega-studenten van verschillende leeftijden en vakgebieden, ieder met zijn eigen kennis en ervaringen.
Lees meer over het curriculum

Het praktijkdeel van de master vindt plaats op een school voor voortgezet onderwijs. Voor het leren in de praktijk werkt het ICLON nauw samen met een groot aantal opleidingsscholen in Zuid-Holland. Je kunt het praktijkdeel invullen met een stage of een baan.

Heb je interesse in lesgeven op een internationale of tweetalige school? Kijk dan of het World Teachers Programme (WTP), wat voor jou is!

Ben je in het bezit van een onderwijsbevoegdheid? Dan kom je wellicht in aanmerking voor een verkort traject van de lerarenopleiding.

De Universiteit Leiden biedt ook andere opleidingstrajecten die leiden tot een onderwijsbevoegdheid in het voortgezet onderwijs aan. Voorbeelden hiervan zijn het zij-instroomtraject, tweejarige educatieve masters en de Educatieve minor en module. Informatie over deze trajecten is te vinden op de website ICLON Lerarenopleidingen.

Na afronding van de opleiding krijg je een eerstegraads onderwijsbevoegdheid én een mastergraad. Met de eerstegraads onderwijsbevoegdheid kun je jouw vak geven in de onderbouw en bovenbouw van het voortgezet onderwijs (vwo, havo en vmbo) en mbo.

Voor de lerarenopleiding aan de Universiteit Leiden betaal je het gereduceerde instellingstarief ter hoogte van het wettelijke collegegeld.
Lees ook Collegegeld en studiekosten

De eerste stap is aanmelden via Studielink, lees de volledige aanmeldingsprocedure. Let op: de deadline voor aanmelden is vroeger dan de universitaire aanmelddeadline, meld je op tijd aan.

>> Informatie over de opleiding
>> Voorlichtingsactiviteiten
>> Aanmelding en toelating
>> Contact