Lerarenopleidingen

Leraar worden iets voor jou?

Wil je onderzoeken of leraar worden iets voor jou is? Op deze webpagina vind je informatie en links die kunnen helpen bij jouw oriëntatie op het beroep van docent in het voortgezet onderwijs.

(Online) informatiepunten

Op de website Onderwijsloket.com vind je alle informatie die je nodig hebt om de stap te zetten naar werken in het onderwijs. Je vindt er bijvoorbeeld informatie over subsidiemogelijkheden, baankansen en salaris. Ook kan je er terecht voor webevents en persoonlijk advies.

Wil je graag als zij-instromer aan de slag in het onderwijs? Bekijk dan de website Klaar voor de stap van het Onderwijsloket, waar zij-instromers in video's en podcasts hun ervaringen in het onderwijs en met het opleidingstraject met jou delen.

Overweeg je een overstap naar het onderwijs? Klop dan aan bij een regionaal loket in jouw regio voor informatie over de lokale mogelijkheden. Neem deel aan de voorlichtingsevents (van online meetings tot meeloopdagen en oriëntatiecursussen) om te ontdekken of de overstap iets voor jou is. Informatie van regionale loketten in de buurt van het ICLON zijn te vinden op de volgende websites:

Of zoek een regionaal loket bij jou in de buurt in dit overzicht van de regioloketten

Wil je liever zelfstandig onderzoeken of voor de klas staan iets voor jou is?

• Lees dan het informatiepakket Aan de slag voor de klas! (uitgave van Voion) met onder andere informatie over de opleidingsmogelijkheden en een zelftest om te onderzoeken of een overstap naar het onderwijs iets voor jou is.
  • Tijdens de online Module: De Leerling (notion.site) maak je kennis met leerlingen en docenten uit het voortgezet onderwijs. De leerling staat tijdens deze module centraal. Vragen die onder de loep worden genomen door leerlingen én docenten zijn onder andere: wat is de belevingswereld van leerlingen, hoe ga je het beste met leerlingen om, et cetera. Door deze module te volgen, kan je een beter beeld krijgen van het waardevolle beroep van docent.

Activiteiten op school

In dit traject kun je kennis maken met het onderwijsvak door docenten te helpen met ondersteunende werkzaamheden en het geven van extra aandacht aan leerlingen die daar behoefte aan hebben. Je ontvangt van tevoren een training van het ICLON. Als getrainde student help je op school bijvoorbeeld een individuele docent of een vaksectie. Het ICLON koppelt studenten aan scholen op basis van maatwerk. Zo bieden we ondersteuning van onderwijspersoneel en interesseren we studenten voor het volgen van een lerarenopleiding. Voor meer informatie en het online aanmeldformulier kijk op de pagina Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL).

Loop een dag mee op een school om zelf de sfeer in het onderwijs te ervaren en leerlingen en docenten te spreken. Je kunt zelf op ieder moment contact opnemen met een school of wellicht ken je een docent bij wie je een dagje mee kunt lopen, maar het ICLON organiseert ook twee keer per jaar een schooloriëntatietraject inclusief meeloopdag.

Video's en verhalen uit de onderwijspraktijk

Wil je meer zien of lezen over werken in het voortgezet onderwijs, bekijk dan onderstaande links.

• In het programma 100 dagen voor de klas! gaan Tim den Besten en Nicolaas Veul aan de slag als stagiaires in het onderwijs en laten zien welke ervaringen een beginnend docent zoal heeft.
  • Bezoek de website Klaar voor de stap van het Onderwijsloket, waar zij-instromers in video's en podcasts vertellen hoe zij hun eerste paar weken voor de klas hebben ervaren. Je kunt hier ook meer informatie vinden over het hybride docentschap, waarbij je een baan in het onderwijs met een andere baan combineert.
  • In de video van opleidingsschool RPO Rijnmond vertellen vijf leraren over wat hen beweegt om leraar te zijn en te blijven.
  • Neem ook eens een kijkje op de website Beroepsbeeld Leraar - jouw beroep, jouw beeld: docenten uit het primair, voortgezet, speciaal onderwijs en mbo praten hier met elkaar over hun beroep en waarom het docentschap zo mooi en uitdagend is.

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op. Je krijgt het snelst een antwoord als je belt tijdens een telefonisch spreekuur, maar een e-mail sturen kan natuurlijk ook.
>> Contactgegevens