Universiteit Leiden

nl en

Educatieve master Nederlands (MA) (120EC)

Over de opleiding

In deze tweejarige master zijn vakinhoudelijke verdieping en een lerarenopleiding geïntegreerd in één programma.

Programmaoverzicht (120 EC)

 

Semester 1

Semester 2

Jaar 1

  • Schoolstage onderbouw en supervisie (7 EC)
  • Leren en Instructie (3 EC)
  • Vakinhoud Nederlands* (20 EC)
  • Schoolstage onderbouw en supervisie (10 EC)
  • Vakdidactiek 1 (5 EC)
  • Pedagogiek (5 EC)
  • Vakinhoud Nederlands* (10 EC)

Jaar 2

  • Schoolstage bovenbouw en supervisie (5 EC)
  • Reflectie op schoolvak (5 of 10 EC)
  • Vakinhoud Nederlands* (10 EC of 5 EC)
  • Masterscriptie deel 1  (10 EC)
  • Schoolstage bovenbouw en supervisie (12 EC)
  • Innovatie in onderwijs (3 EC)
  • Vakdidactiek 2 (5 EC)
  • Masterscriptie deel 2 (5 EC)
  • Vakdidactische verdieping (5 EC)

* Minimaal een Masterlangaugevak (5 of 10 EC), Daarnaast keuze uit: Taalbeheersing (10 EC), Taalkunde (10 EC), Oudere Letterkunde (10 EC) en Moderne letterkunde (10 EC). NB Het totale programma omvat 120 EC en dient minimaal een Masterlanguagevak (5 EC) te bevatten.

Praktijkdeel van de master

Direct na de voorbereidende startdag loop je stage op een middelbare school. Je wordt begeleid door een supervisor uit de lerarenopleiding en een schoolbegeleider. Gedurende de master loop je stage op minimaal twee verschillende scholen. Het ICLON beschikt over een uitgebreid netwerk en regelt de stageplaatsen voor het praktijkdeel.

Educatieve minor of tweedegraads bevoegdheid?

Als je de Educatieve minor Nederlands of een hbo-bachelor Leraar Nederlands hebt afgerond, dan heb je al een (beperkte) tweedegraads onderwijsbevoegdheid en kun je 30 EC aan vrijstellingen krijgen voor het educatieve deel van deze master.

Gedetailleerd programma

Een uitgebreide beschrijving van het curriculum en de studieonderdelen is te vinden in de Studiegids.

Prof.dr. L.C.J. Barbiers

Hoogleraar Nederlandse Taalkunde

Prof.dr. L.C.J. Barbiers

"In dit masterprogramma zijn vakinhoud, vakdidactiek en stage geïntegreerd. Studenten kunnen wetenschappelijke inzichten uit de letterkunde, taalkunde, taalbeheersing en vakdidactiek direct vertalen naar de onderwijspraktijk en zo het vak Nederlands op de middelbare school vernieuwen."

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie.