Universiteit Leiden

nl en

Educatieve master Nederlands (MA) (120EC)

Over de opleiding

In deze tweejarige master zijn vakinhoudelijke verdieping en een lerarenopleiding geïntegreerd in één programma.

De tweejarige Educatieve master Nederlands (120 EC) is een traject van twee jaar studie in voltijd. Hieronder vind je het programmaoverzicht.
Een uitgebreide beschrijving van het curriculum en de verschillende studieonderdelen is te vinden in de 
Studiegids.

 

Semester 1

Semester 2

Jaar 1

  • Schoolstage onderbouw en supervisie (7 EC)
  • Leren en Instructie (3 EC)
  • Vakinhoud Nederlands* (20 EC)
  • Schoolstage onderbouw en supervisie (10 EC)
  • Vakdidactiek 1 (5 EC)
  • Pedagogiek (5 EC)
  • Vakinhoud Nederlands* (10 EC)

Jaar 2

  • Schoolstage bovenbouw en supervisie (5 EC)
  • Reflectie op schoolvak (10 EC)
  • Masterlanguage Neerlandistiek (5 EC)
  • Masterscriptie deel 1  (10 EC)
  • Schoolstage bovenbouw en supervisie (12 EC)
  • Innovatie in onderwijs (3 EC)
  • Vakdidactiek 2 (5 EC)
  • Masterscriptie deel 2 (5 EC)
  • Vakdidactische verdieping (5 EC)

* Minimaal een Masterlangaugevak (5 of 10 EC), Daarnaast keuze uit: Taalbeheersing (10 EC), Taalkunde (10 EC), Oudere Letterkunde (10 EC) en Moderne letterkunde (10 EC). NB Het totale programma omvat 120 EC en dient minimaal een Masterlanguagevak (5 EC) te bevatten.

In deze tweejarige master zijn vakinhoudelijke verdieping en een lerarenopleiding geïntegreerd in één programma. Dit betekent dat je ieder semester zowel vakinhoudelijke vakken als vakken op gebied van (vak)didactiek en pedagogiek volgt. Daarnaast loopt het praktijkdeel van de master: je stage (of baan) op een middelbare school.

Hoe ziet je week eruit?
Het is belangrijk dat je de hele week beschikbaar bent voor de tweejarige Educatieve master.

  • Maandag volg je vakken op gebied van (vak)didactiek en pedagogiek bij het ICLON. Dit onderwijs is tussen 9.00 en 17.00 uur ingeroosterd.

  • Een dag per week volg je vakinhoudelijke vakken op de Faculteit der Geesteswetenschappen. Dit onderwijs is geroosterd op een dinsdag, woensdag of donderdag.  

  • Daarnaast loopt het praktijkdeel op een school voor voortgezet onderwijs. Studenten zijn gemiddeld 2 tot 3 dagdelen (1 tot 2 dagen) per week op school; dit kan op dinsdag, woensdag, donderdag en/of vrijdag zijn. Voor het rooster ben je ook afhankelijk van de uren die jouw begeleider op school zelf geeft.

  • Tevens zal je tijd besteden aan zelfstudie (hier is op de maandag ook ruimte voor), werk je aan opdrachten voor de master, bereid je je lessen voor, ben je bijvoorbeeld aanwezig bij een ouderavond, et cetera.

  • Voor het semester dat Masterlanguage op het programma staat: dit onderwijs is op vrijdag geroosterd. Masterlanguage is een landelijk cursusaanbod, dit onderwijs kan dus op een andere universiteit plaats vinden.

Voor meer informatie over de opzet van opleiding én voor informatie over de deeltijdvariant: neem contact op met de studieadviseur.

Direct na de voorbereidende startdag loop je stage op een middelbare school. Je wordt begeleid door een supervisor uit de lerarenopleiding en een schoolbegeleider. Gedurende de master loop je stage op minimaal twee verschillende scholen. Voor het leren in de praktijk werkt het ICLON nauw samen met een groot aantal opleidingsscholen in Zuid-Holland.

Invulling door middel van een stage
De stageplaatsen worden door het ICLON geregeld. Wil je zelf een stageplaats regelen en voordragen? Lees dan hier de voorwaarden.

Invulling door middel van een baan
Een aanstelling op een school voor voortgezet onderwijs kan als praktijkdeel meetellen als de baan aan een aantal voorwaarden voldoet. Omvang: aangezien de Educatieve master als intensief ervaren wordt, dient de baan een maximale omvang van 4-6 lesuren van 50 minuten per week (0,3 fte) te hebben (Educatieve master in voltijd).

Houd er rekening mee dat je tijdens de Educatieve master op meerdere dagen van de week onderwijs volgt op de universiteit. Maandag volg je onderwijs op het gebied van educatie, dinsdag, woensdag of donderdag volg je vakinhoudelijk onderwijs op de faculteit der Geesteswetenschappen. Het Masterlanguage onderwijs (zie ook hieronder) is geroosterd op vrijdagen.

Ook als je een baan hebt, maak je kennis met een andere school zodat je ervaring op doet met diverse onderwijspraktijken. Dit kan bijvoorbeeld door een week met een medestudent mee te lopen. De exacte invulling stem je af met je supervisor en moet goed gedocumenteerd worden

Voor meer informatie over het inzetten van een baan en voor de voorwaarden, neem contact op met de studieadviseur. 

Als je de Educatieve minor Nederlands of een hbo-bachelor Leraar Nederlands hebt afgerond, dan heb je al een (beperkte) tweedegraads onderwijsbevoegdheid en kom je op basis hiervan in aanmerking voor het 90 EC-traject (30 EC aan vrijstellingen voor het educatieve deel van de master). Ook bij het 90 EC-traject worden vakinhoudelijke vakken en educatieve studieonderdelen geïntegreerd aangeboden. 

Masterlanguage is een landelijk aanbod aan masteronderwijs in en over je favoriete taal. Het onderwijs wordt verzorgt door experts uit het hele land en volg je samen met studenten van andere universiteiten. Voor meer informatie over Masterlanguage zie: https://masterlanguage.nl.

Meer weten?

Bezoek een voorlichtingsactiviteit of neem contact op met de opleiding.

Prof.dr. L.C.J. Barbiers

Hoogleraar Nederlandse Taalkunde

Prof.dr. L.C.J. Barbiers

"In dit masterprogramma zijn vakinhoud, vakdidactiek en stage geïntegreerd. Studenten kunnen wetenschappelijke inzichten uit de letterkunde, taalkunde, taalbeheersing en vakdidactiek direct vertalen naar de onderwijspraktijk en zo het vak Nederlands op de middelbare school vernieuwen."

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie.