Universiteit Leiden

nl en

Educatieve master Nederlands (MA) (120EC)

Over de opleiding

In deze tweejarige master zijn vakinhoudelijke verdieping en de lerarenopleiding gecombineerd in één programma.

De tweejarige Educatieve master Nederlands (120 EC) is een traject van twee jaar studie in voltijd. Hieronder vind je het programmaoverzicht.
Een uitgebreide beschrijving van het curriculum en de verschillende studieonderdelen is te vinden in de 
Studiegids.

In deze tweejarige master zijn vakinhoudelijke verdieping en een lerarenopleiding gecombineerd in één programma. Dit betekent dat je zowel vakinhoudelijke vakken als vakken op gebied van (vak)didactiek en pedagogiek volgt. Daarnaast loopt het praktijkdeel van de master: je stage (of baan) op een middelbare school.

Het is belangrijk dat je de hele week beschikbaar bent voor de tweejarige Educatieve master.

Semester 1

Vóór de start van dit semester doe je mee met de verplichte startdagen bij het ICLON die je voorbereiden op de master en het lesgeven op school.

Tijdens dit semester staat het verdiepen van Nederlandse vakkennis centraal, maar je volgt ook een schooloriëntatie om je verder te verdiepen in het lesgeven. In de eindopdracht(en) van twee van de vakinhoudelijke vakken laat je zien welke rol het onderwerp speelt in de schoolpraktijk.

Je volgt al je onderwijs bij de faculteit Geesteswetenschappen. Je neemt gemiddeld 10 uur per week deel aan werkgroepen op de universiteit. Het onderwijs kan op alle dagen van de week vallen. Naast het volgen van onderwijs besteed je tijd aan zelfstudie, papers schrijven, opdrachten maken, presentaties voorbereiden, et cetera.

Semester 2

Tijdens dit semester zal je pedagogische en didactische kennis en vaardigheden verwerven. Je past deze direct toe tijdens je stage in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

  • Maandag volg je vakken op het gebied van (vak)didactiek en pedagogiek bij het ICLON. Dit onderwijs is tussen 9.00 en 17.00 uur ingeroosterd.
  • Daarnaast loopt het praktijkdeel op een school voor voortgezet onderwijs. Studenten zijn gemiddeld 2,5 dag (5 dagdelen) per week op school; dit kan op dinsdag, woensdag, donderdag en/of vrijdag zijn. Voor het rooster ben je afhankelijk van de uren die jouw begeleider op school zelf geeft.
  • Ook zal je tijd besteden aan zelfstudie, werk je aan opdrachten voor de master, bereid je je lessen voor, kijk je werk van leerlingen na, ben je bijvoorbeeld aanwezig bij een ouderavond, et cetera.

Jaar 2

In het tweede studiejaar zijn vakinhoudelijke verdieping en de lerarenopleiding/praktijk geïntegreerd:

  • Op maandag volg je onderwijs bij het ICLON. Het praktijkdeel focust zich op de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Studenten zijn in het tweede jaar gemiddeld 2 tot 3 dagdelen (1 tot 2 dagen) per week op school.
  • Daarnaast volg je het Scriptieseminar en schrijf je de masterscriptie.
  • In het tweede semester volg je een vak bij Masterlanguage, dat altijd op vrijdag wordt ingeroosterd.   

Verder besteed je tijd aan zelfstudie, werk je aan opdrachten voor de master, bereid je je lessen voor, et cetera.

Voor meer informatie over de opzet van opleiding én voor informatie over de deeltijdvariant: neem contact op met de studievoorlichter.

De Educatieve master start in september en begint met activiteiten om je voor te bereiden op de opleiding en de stage/baan op school. De startdagen bestaan uit een introductie op de opleiding, een training regie, een training lesontwerpen en een training gespreksvaardigheden, afgestemd op de behoeften van de doelgroep. Deze activiteiten kunnen in juni of midden augustus gevolgd worden en moeten voldaan zijn voor het begin van het academisch jaar in september.

De data van de startdagen lees je bij Aanmelding en toelating

Na de voorbereidende startdagen loop je in semester 1 een korte oriënterende stage op een middelbare school. Zo krijg je alvast een beeld van het leraarschap. In semester 2 begint jouw stage op een middelbare school. Je wordt begeleid door een supervisor uit de lerarenopleiding en een schoolbegeleider. Gedurende de master loop je stage op minimaal twee verschillende scholen. Voor het leren in de praktijk werkt het ICLON nauw samen met een groot aantal opleidingsscholen in Zuid-Holland.

Invulling door middel van een stage
De stageplaatsen worden door het ICLON geregeld. Wil je zelf een stageplaats regelen en voordragen? Lees dan hier de voorwaarden.

Invulling door middel van een baan
Een aanstelling op een school voor voortgezet onderwijs kan als praktijkdeel meetellen als de baan aan een aantal voorwaarden voldoet. Omvang: aangezien de Educatieve master als intensief ervaren wordt, dient de baan een maximale omvang van 4-6 lesuren van 50 minuten per week (0,3 fte) te hebben (Educatieve master in voltijd).

Houd er rekening mee dat je tijdens de Educatieve master op meerdere dagen van de week onderwijs volgt op de universiteit. Het Masterlanguage onderwijs (zie ook hieronder) is geroosterd op vrijdagen.

Ook als je een baan hebt, maak je kennis met een andere school zodat je ervaring op doet met diverse onderwijspraktijken. Dit kan bijvoorbeeld door een week met een medestudent mee te lopen. De exacte invulling stem je af met je supervisor en moet goed gedocumenteerd worden

Voor meer informatie over het inzetten van een baan en voor de voorwaarden, neem contact op met de studievoorlichter

Als je de Educatieve minor Nederlands of een hbo-bachelor Leraar Nederlands hebt afgerond, dan heb je al een (beperkte) tweedegraads onderwijsbevoegdheid en kom je op basis hiervan in aanmerking voor het 90 EC-traject (30 EC aan vrijstellingen voor het educatieve deel van de master).

Ook bij het 90 EC-traject worden vakinhoudelijke vakken en educatieve studieonderdelen gecombineerd aangeboden.

Met een afgeronde hbo-opleiding Leraar Nederlands kun je deelnemen aan de master na afronding van een pre-master.

Masterlanguage is een landelijk aanbod aan masteronderwijs in en over je favoriete taal. Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit het hele land en volg je samen met studenten van andere universiteiten. Voor meer informatie over Masterlanguage zie: https://masterlanguage.nl.

Meer weten?

Bezoek een voorlichtingsactiviteit of neem contact op met de opleiding.

Esther Op de Beek

Universitair docent moderne Nederlandse literatuur

Esther Op de Beek

"Er wordt maatschappelijk heel wat gedebatteerd over de inhoud van het schoolvak Nederlands – over spellingsregels of wat we moeten met de leeslijsten bijvoorbeeld. In de tweejarige Educatieve Master Nederlands leer je daaraan een bijdrage te leveren, gebaseerd op recente, vakinhoudelijke inzichten. Je wordt een ambassadeur van het vak met liefde voor taal en literatuur, maar ook met een academische, onderzoekende houding; een houding die vaak nog weinig wordt getraind in het voortgezet onderwijs. Met die houding kun je een rolmodel zijn voor de nieuwsgierige studenten van de toekomst."

Sjef Barbiers

Hoogleraar Nederlandse Taalkunde

Sjef Barbiers

"In dit masterprogramma zijn vakinhoud, vakdidactiek en stage geïntegreerd. Studenten kunnen wetenschappelijke inzichten uit de letterkunde, taalkunde, taalbeheersing en vakdidactiek direct vertalen naar de onderwijspraktijk en zo het vak Nederlands op de middelbare school vernieuwen."

Direct naar

>> Overzicht
>> Carrièreperspectieven
>> Aanmelding en toelating
>> Voorlichtingsactiviteiten
>> Contact

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie.