Verdiepingscursus Inclusief Leiderschap voor Depolarisatie
Inclusieve leiders scheppen een uitnodigende, authentieke omgeving. Maar polarisatie vormt een stevige uitdaging: het bevordert wij-zij-denken en belemmert de dialoog. In deze verdiepingsleergang onderzoek je de oorzaken en gevolgen van sociale polarisatie en leer je hoe je depolarisatie kunt bevorderen.
Tijdens drie intensieve dagen verdiep je je in polarisatie en depolarisatie vanuit verschillende disciplinaire invalshoeken, waaronder antropologie, politicologie, informatica en psychologie. Je krijgt inzicht in de dynamiek van maatschappelijke tegenstellingen en in de factoren die bijdragen aan de toename van polarisatie in organisaties en in het bredere publieke domein. De leergang biedt een stevige basis om deze processen te herkennen en te duiden in je eigen werkcontext.
De inhoud wordt verzorgd door dr. Kate Kirk, dr. Cynthia Liem, dr. Femke Bakker en prof. dr. Marieke van den Brink. Je verkent onder meer hoe technologie, waaronder AI, een rol speelt in polarisatie, hoe contemplatieve praktijken kunnen bijdragen aan depolarisatie, hoe inclusief waarnemen en handelen vorm kan krijgen in professioneel handelen, en hoe binnen diversiteits- en inclusietrajecten met weerstand kan worden omgegaan. De verschillende perspectieven vullen elkaar aan en bieden een breed zicht op de manieren waarop polarisatie kan ontstaan en verminderd kan worden.
Naast de theoretische en analytische component werk je intensief aan de toepassing in de praktijk. In realistische scenario’s met professionele acteurs oefen je met het voeren van complexe gesprekken, het interveniëren in gespannen situaties en het versterken van je eigen handelingsrepertoire. Zo vertaal je de inzichten uit de leergang direct naar je dagelijkse werkzaamheden en ontwikkel je een steviger basis om polarisatie en depolarisatie in jouw professionele omgeving te adresseren.