Nieuws
-
Democratisch onderwijs op Vietnamese scholen 11 november 2022
Tinh Le (Phd bij het ICLON) deed onderzoek naar de invloed van de confucianistische cultuur en socialistische overtuigingen op de opvattingen van dive...
-
Perspectieven, interesses, leerprogressies: onderwijsonderzoek bij het ICLON 21 oktober 2022
In het wetenschappelijk onderzoek van het ICLON komen diverse aspecten van onderwijs aan bod. De onderzoekers zijn altijd geïnteresseerd in de vraag: ...
-
Meer begrip door in gesprek te gaan: de invloed van peer-educators op denken over LHBT-leeftijdgenoten 09 september 2022
Door de inzet van peer-educators krijgen leerlingen meer kennis en bewustzijn over, en soms ook een positievere houding tegenover over LHBT-leeftijdge...
-
‘Onderwijsonderzoek kan het hoger onderwijs echt verbeteren’ 15 augustus 2022
De nieuwe hoogleraar onderwijswetenschappen bij het ICLON, Roeland van der Rijst, wil zich ervoor inzetten dat de uitkomsten van onderzoek naar hoger ...
-
Lessen van de pandemie vanuit studentperspectief 14 juni 2022
Marit Kruisdijk volgt de masteropleiding ‘Crisis and Security Management’, werkt als Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL) op het Heldring College...
-
Met vakdidactische bouwstenen blijft lesgeven interessant 10 juni 2022
Docenten moeten een balans vinden tussen routine en vernieuwing van hun onderwijsrepertoire. Eveline de Boer (promovendus bij het ICLON) onderzocht ho...
-
Een wandeling door een doolhof: het meten van interactie tussen studenten 08 april 2022
Wat moet er gemeten worden in het onderzoek naar interactie tussen studenten en hoe kan dit het beste worden gedaan? Irena Galikyan (promovendus bij h...
-
Samenwerkend leren in conservatoriumonderwijs: katalysator voor innovatie 28 maart 2022
Welke vormen van samenwerkend leren bestaan er al in het conservatoriumonderwijs en hoe kunnen dergelijke vormen worden geïmplementeerd? Dit is het on...
-
StudentinzetopSchool wint Prijsvraag kansrijke interventies 11 maart 2022
De effectiviteit van het inzetten van studenten in het voortgezet onderwijs bij het wegwerken van onderwijsachterstanden gaat op grote schaal wetensch...
-
Hoe verbeter je het toekomstperspectief van risicojongeren 08 november 2021
Hoe kunnen mentoren en sociaal werkers de beroepsidentiteit van risicojongeren stimuleren en daarmee hun toekomstperspectieven verbeteren? Dat onderzo...
-
Motivatie heeft geen invloed op de onderwijskwaliteit 15 juni 2021
Xin Zhang, promovendus bij het ICLON, deed onderzoek naar de relatie tussen leermotivatie van docenten en de kwaliteit van hun onderwijs. Promotie op ...
-
De integratie van technologie in onderwijs 15 juni 2021
Jingxian Wang, promovendus bij het ICLON, onderzocht de integratie van technologie in het primair en voortgezet onderwijs. Promotie op 6 juli.
-
Leerlingen thuis toch bij de les 31 mei 2021
Lesgeven in de klas, waarbij één of meerdere leerlingen niet aanwezig zijn, maar de les op hetzelfde moment online volgen, dat is hybride virtueel ond...
-
Wat stimuleert leren en samenwerking van docenten? 03 mei 2021
In het voortgezet onderwijs wordt samenwerking door docenten ingezet om de professionele ontwikkeling van docenten te bevorderen. In haar proefschrift...
-
Nieuwe NRO-projecten bij het ICLON 12 februari 2021
In de afgelopen subsidierondes van het NRO zijn vier aanvragen gehonoreerd waar het ICLON bij betrokken is.