Maartje van der Woude krijgt NWO-beurs toegekend voor onderzoek naar etnisch profileren

Maartje van der Woude (Hoogleraar Rechtssociologie, Van Vollenhoven Instituut, Faculteit der Rechtsgeleerdheid) heeft een NWO-onderzoekbeurs toegekend gekregen. Van deze beurzen, in het Domein Sociale- en Geesteswetenschappen, kent onderzoeksfinancier NWO er zestig toe. Het is een prestigieuze beurs voor onderzoek naar een onderwerp van eigen keuze, zonder thematische randvoorwaarden. De financiering kan oplopen tot EUR 400.000 per project.

Maartje van der Woude

Van der Woude gaat onderzoek doen naar etnisch profileren. Haar onderzoek, Emotioneel grenswerk: Een nieuwe blik op etnisch profileren, voert ze samen met andere onderzoekers uit.

Etnisch profileren door (grens)politieambtenaren is een probleem met grote maatschappelijke kosten, waaronder ervaren stigmatisering en verlies van vertrouwen in de overheid. Door een combinatie van wetenschappelijk en artistiek onderzoek zal dit project onderzoeken hoe verschillende gevoelens en (morele) waarden die een politieambtenaar ervaart met elkaar in conflict kunnen komen tijdens het grenspolitiewerk en hoe zich dit vertaalt naar concrete beslissingen over burgers. Hierbij speelt de tot dusver onderbelichte spanning en interactie tussen samenleving – organisatie – individu een centrale rol. De toepassing van deze innovatieve aanpak biedt het project nieuwe inzichten hoe deze problematische politiepraktijk succesvol kan worden bestreden.

NWO had voor deze subsidieronde 180 aanvragen in behandeling genomen. Daarvan zijn er 60 toegekend, met een totaal budget van 23 miljoen Euro. Zeven van de projecten worden in Leiden uitgevoerd.

Meer informatie: https://www.nwo.nl/nieuws/60-nieuwe-projecten-van-start-binnen-de-sgw-open-competitie-