Helen Pluut in het nieuws over sociale veiligheid

Helen Pluut is geïnterviewd voor zowel het Leidsch Dagblad als Intermediair over het onderwerp sociale veiligheid en grensoverschrijdend gedrag. Aanleiding zijn de recent in opspraak geraakte hoogleraar sterrenkunde aan de Universiteit Leiden en Matthijs van Nieuwkerk bij De Wereld Draait Door. ‘Het is een situatie die voor veel mensen herkenbaar is’, zegt Helen Pluut, universitair hoofddocent bij de afdeling Bedrijfswetenschappen.

Zij gaat in de interviews in op de informele leerprocessen die als onderdeel van de organisatiecultuur plaatsvinden. Men kan gaan denken dat bepaald ongewenst gedrag – zoals intimideren en pesten – erbij hoort. Maar wat doe je als er bij jou op het werk zo’n negatieve sfeer hangt? Of als juist je leidinggevende het probleem is?

In de artikelen waarschuwt Helen Pluut voor de metafoor van competitieve topsport die veel gebruikt wordt, ook in de wetenschap. Met haar collega’s van de Young Academy Leiden schreef ze hier eerder al een blog over.