Congres Kirchheiner-leerstoel ‘Overheid en burger: een kwestie van vertrouwen’ groot succes

Op 1 september vond het congres plaats van de Kirchheiner-leerstoel ‘Overheid en burger: een kwestie van vertrouwen’. In een overvolle zaal in de prachtige Sterrenwacht van de Universiteit Leiden vond onder inspirerende leiding van Willemien den Ouden een inhoudelijk debat plaats over de rol van de Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen, en de wetenschap, gisteren vertegenwoordigd door Luc Verheij van de Kirchheiner Stichting Ombudsman en Democratie.

Centraal stond het wan-/vertrouwen van de burger in de overheid. Het eerste panelgesprek met Mark Bovens, Jesse FrederikYmre Schuurmans en Sandra van Heukelom-Verhage zoomde nader in op #maatwerk en de vraag of er niet meer focus moet worden gelegd op ‘doenbare wetgeving’. In het tweede, kleurrijke, panelgesprek met Lot MertensMarianne van den Anker en Geerten Boogaard ging het om de lokale ombudsfunctie en de wijze waarop de burgers écht worden bereikt en geholpen, ook gelet op het woud van loketten dat er bestaat.

De daaropvolgende workshops met o.a. Ymre SchuurmansMarjolein van EverdingenJoanne de BruijnYacintha HabichtJan PrinsMeike BokhorstJanna Goijaerts en Georgina Kuipers leverden interessante discussies én de opbouw van relevante netwerken op. De geweldige Sneldichteres Dominique, die het geheel afsloot, sloeg tot slot de spijker op z'n kop! Kortom, een geslaagde middag. Een verslag van de hand van Matthias Knijnenberg volgt snel in het Nederlands Tijdschrift voor Bestuursrecht!