Botsende grondrechten in arbeidsconflict KLM

Mag KLM iemand die solliciteert als piloot of stewardess afwijzen als die zich niet wil laten vaccineren tegen Covid-19? Of breder: mag een werkgever van een nieuwe werknemer eisen dat hij of zij is ingeënt? Die vragen stonden donderdag centraal in een kort geding van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) tegen KLM. De pilotenbond wil dat de maatschappij de eis schrapt dat nieuwe vliegers zijn gevaccineerd.

De rechtbank in Amsterdam moet een afweging maken tussen botsende grondrechten, zeggen arbeidsjuristen. Aan de ene kant beschermt het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens de persoonlijke levenssfeer (privacy) en erkent de Nederlandse Grondwet het recht op lichamelijke integriteit. Aan de andere kant vloeit uit het grondrecht op gezondheid voort dat werkgevers hun personeel een gezonde en veilige werkomgeving moeten bieden.

Het is niet zo dat die grondrechten nooit beperkt kunnen worden, schreven arbeids-juristen van de Universiteit Leiden onlangs in het opinieartikel in tijdschrift ArbeidsRecht. Een werkgever mag een werknemer om een vaccinatiebewijs vragen, zolang dat met een goede reden gebeurt. De juristen noemen het wenselijk „om uitdrukkelijk in de wet op te nemen dat werkgevers hun werknemers een bewijs van vaccinatie of een negatieve test mogen vragen plus de criteria”.

De Amsterdamse rechter moet nu bepalen of het argument van KLM dat nieuwe medewerkers gevaccineerd moeten zijn om op alle bestemmingen met reisbeperkingen te kunnen werken, een goede reden is voor een vaccinatieplicht. Over twee tot drie weken komt de rechtbank met een uitspraak.

Lees het volledige NRC artikel