Tim Lubbers wint Meijers PhD-positie 2021

Tim Lubbers is een van de winnaars van de Meijers PhD-posities van 2021. Er waren dit jaar twee plekken beschikbaar voor Pre-PhD studenten. Tim Lubbers behaalde eerder een mastergraad in Oxford en rondt deze zomer de Leidse masteropleiding Civiel recht af. Prof. mr. Egbert Koops en prof. mr. Willem van Boom zullen optreden als promotor.

Lubbers gaat historisch onderzoek doen naar een weinig bestudeerd onderwerp dat ook voor het moderne recht van belang is: de geschiedenis van de maritieme aansprakelijkheidsbeperking. Dit redersprivilege is uitgevonden in Holland in de zeventiende eeuw. Daarbij was een belangrijke rol weggelegd voor de hoogste rechter van die tijd, de Hoge Raad van Holland, Zeeland en West-Friesland. Maritieme aansprakelijkheidsbeperking heeft zich vervolgens snel verspreid naar landen als Frankrijk, Engeland en Zweden. Dit deel van het zeerecht lijkt niet te zijn ingevoerd om de maritieme economie te stimuleren. Ideeën over de billijkheid in die tijd spelen een grotere rol.

In het moderne zeerecht is maritieme aansprakelijkheidsbeperking controversieel. Het onderzoek van Lubbers geeft een beter begrip van de historische achtergrond en systematische inbedding van deze figuur. De toekenning van de Meijersplaats geeft ook een impuls aan het zeerechtelijk onderzoek aan de Leidse rechtenfaculteit. Eerder al kende het LUF een subsidie van € 12.000 toe voor een deel van dit onderzoek.