Elf Leidse teams van wetenschappers ontvangen bijdrage KNAW-pilotfonds

De KNAW beloont elf Leidse teams van wetenschapppers op gebied van wetenschapscommunicatie. Elk team ontvangt 10.000 euro uit het fonds ‘Gewaardeerd!’.

Hoewel het belang van wetenschapscommunicatie groot is, wordt interactie tussen wetenschap en samenleving nog lang niet altijd als zodanig gezien. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelde daarom het Pilotfonds Wetenschapscommunicatie: Gewaardeerd! in. Het fonds, uitgevoerd door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), moet de grote groep wetenschapscommunicatoren zichtbaar maken en belonen.

De elf ‘gewaardeerde’ teams van Leidse wetenschappers:

Peter Burger

Nieuwscheckers: Factchecks als middel tegen des- en misinformatie over gezondheid en politiek.

Markus Davidsen

Religiewetenschap in het voortgezet onderwijs.

Yvonne Erkens

Database of Business Ethics: onderzoek faciliteren naar, onder andere, het nakomen van Codes of Conduct van multinationals.

Robert Heinsch

Bevorderen van kennis over internationaal humanitair recht.

Maikel Kuijpers

Nieuwe generatie, nieuwe archeologie: jongeren in aanraking brengen met de archeologie van de 21e eeuw.

Jan Melissen

The Hague Diplomacy Platform: over de rol van diplomatie in internationale politiek.

Pedro Russo

Old Observatory/Oude Sterrewacht: enthousiasmeren van het publiek over de verschillende aspecten van sterrenkunde.

Rebecca Schaefer

Muziek en ruimte in de neurowetenschap.

Frans Snik

Innovatie in burgerwetenschap: iSPEX en Citizen Science Lab.

Annelinde Vandenbroucke

#Braintalk: wat wil jij weten over je brein?

Karin van der Tuin

‘Genetic testing’: de voordelen en beperkingen van DNA-onderzoek.

In totaal erkent de KNAW 91 aanvragen, ingediend door 62 faculteiten vanuit alle universiteiten van Nederland. Lees verder bij de KNAW.