Universiteit Leiden

nl en

Waarom biologiestudenten en docenten het E-learning Skills Platform zo waarderen

Tijdens het minorvak Molecular Design hebben biologiestudenten met succes hun vaardigheden voor samenwerken, onderzoek en schrijven verbeterd. Ze deden dat met het recent ontwikkelde E-learning Skills Platform. Zowel de studenten als hun docenten zijn zeer te spreken over het platform. ‘Ik kon soms niet geloven wat een vooruitgang de studenten hadden geboekt,’ aldus één van de docenten.

Hulp meer dan welkom

De studenten gebruikten het platform tijdens het maken van een uitgebreid onderzoeksvoorstel; een proces waar veel studenten vastlopen door een gebrek aan vaardigheden en ervaring. Aan het einde van het minorvak deelden zes studenten hun ervaring met het team dat het Skills Platform ontwikkelde (zie kader). Ze waren unaniem zeer positief over de extra ondersteuning die het platform hen bood.

Voor de meeste studenten was het de eerste keer dat ze een dergelijk onderzoeksvoorstel moesten ontwerpen en schrijven. Op het platform konden ze voor elk onderdeel van het voorstel templates en voorbeeldzinnen vinden om hun gedachten te structureren en een eerste opzet te maken. De studenten gaven aan dat dit hen enorm hielp bij het krijgen van overzicht en het opstarten van hun project. ‘Ik vond de templates supermakkelijk om mee te werken, ons team heeft ze allemaal gebruikt,’ zei één van hen.

Het e-Learning Skills Platform

Het E-learning Skills Platform is ontwikkeld om studenten te helpen hun vaardigheden snel en blijvend te verbeteren. Hoewel studenten veel moeten schrijven, samenwerken en presenteren, krijgen ze niet altijd specifieke uitleg over hoe ze dit moeten doen. Hoe gebruik je bijvoorbeeld een agenda tijdens teamvergaderingen, wat is de structuur van een literatuuronderzoek en hoe pitch je je onderzoeksvoorstel aan een expert-panel? Dit wordt allemaal uitgelegd op het platform, dat voor studenten gedurende hun hele studieprogramma toegankelijk is.

Illustratie van de opzet en inhoud van het e-learning skills platform. (A) Het platform is ingedeeld in vaardigheidsdomeinen zoals Schrijven, Presenteren en Samenwerken. Elk domein bevat verschillende modules opgedeeld in hoofdstukken. Leerlingen waarderen deze structuur 'omdat het zo gemakkelijker is een overzicht te krijgen en naar de relevante inhoud te navigeren'. Elk hoofdstuk biedt een theoretische achtergrond, een stapsgewijze handleiding en een checklist om het eindproduct te controleren. (B) Bij het werken aan een onderzoeksvoorstel leren de studenten eerst over de structuur van een voorstel en wat elk onderdeel doorgaans inhoudt. Interactieve visuals maken de leerervaring 'aangenamer omdat ze de tekst breken en leuk zijn om naar te kijken en door te klikken'.

Steile leercurve

De leercurve tijdens de cursus was steil, aldus één van de studenten: ‘In het begin was het hele proces nieuw voor ons. De richtlijnen en de uitleg op het platform hebben ons echt geholpen om te begrijpen wat we moesten doen. Later in het proces kregen we meer vetrouwen en gebruikten we het platform alleen nog om te controleren of we op het goede spoor zaten.’

De studenten gebruikten het platform elk op hun eigen manier. Sommigen lazen eerst alle theorie en volgende daarna de stap-voor-stap-instructies. Een andere student met wat meer schrijfervaring gaf toe dat hij vaak meteen begon met schrijven, en dan ‘de checklist gebruikte om zijn werk na te kijken of de theorie erbij pakte om te zien of hij niets gemist had.’

Enthousiaste docenten

Biologiedocenten Marcel Schaaf en Dennis Claessen schakelden het vaardigheidsteam in voor hulp bij hun vernieuwde minorvak. Tijdens korte maandelijkse sessies adviseerde het skills team hen over het effectief implementeren van de geschikte vaardigheidsmodules. 'Het is een ongelooflijk platform', zeiden Claessen en Schaaf toen ze voor het eerst door het platform bladerden. Ze werden nog positiever toen ze de eindproducten van de studenten zagen. ‘Grote sprongen voorwaarts en goede, coherente onderzoeksvoorstellen,’ zegt Schaaf. ‘Soms kon ik mijn ogen niet geloven.’

Schaaf en Claessen pasten de vaardigheidsmodules op meerdere manieren toe. Ze introduceerden de modules tijdens hun introductiecolleges en adviseerden studenten om ze door te nemen. Na het beoordelen van de opdrachten wezen ze de studenten op enkele modules die ze konden doornemen om hun voorstel nog te verbeteren. En met de nieuwe taalmodule konden de docenten de studenten gemakkelijk uitleggen hoe ze het schrijfwerk van hun alinea's konden verbeteren. Schaaf: 'Ik kon letterlijk citeren uit de theorie over alinea's - Een alinea bestaat uit twee of meer zinnen die één gedachte of punt behandelen-, want dat was precies wat de meeste teams na hun eerste concept moesten verbeteren.'

Ondersteuning voor taalvaardigheden. (A) In dit domein leren studenten waar ze rekening mee moeten houden bij academische communicatie. Ze oefenen niet alleen in het afstemmen van hun tekst of presentatie op hun publiek en doel, ze leren ook hoe ze op de juiste manier naar hun bronnen kunnen verwijzen en hoe ze hun (Engelse) taalvaardigheid kunnen trainen op verschillende niveaus. (B) Verschillende soorten alinea's vragen om verschillende structuren en signaalwoorden om een punt over te brengen. De studenten leren hoe ze de flow van hun tekst kunnen verbeteren door professionele paragrafen te schrijven.

Schaaf: 'Ik had het gevoel dat we onze studenten iets bijbrachten zonder dat het mijn eigen werkdruk verhoogde. De modules legden precies uit wat er in onze feedback moest staan.' Het verwijzen naar de vaardigheidsmodules was niet alleen handig voor de docenten, maar ook voor de studenten: 'De feedback die we kregen was echt nuttig, omdat je precies wist wat je moest doen om je werk te verbeteren,' legde een van hen uit.

Implementatie in andere opleidingen

Vorig jaar is het Skills Platform voor het eerst succesvol uitgerold in de bacheloropleiding Biofarmaceutische Wetenschappen. Het Instituut Biologie (IBL) was het eerste instituut dat volgde. Het IBL heeft aangegeven dat het na dit eerste succes het Skillsplatform zeker ook in andere BSc- en MSc-opleidingen zal opnemen. 'Bij het gebruik van het platform kunnen studenten hun vaardigheden trainen of opfrissen zonder al te veel extra werkdruk voor de docent,' zegt onderwijsdirecteur Han de Winde. 'Voor het minorvak Molecular Design hebben we gezien dat studenten die actief gebruik maakten van de aanbevolen modules significant hogere cijfers behaalden voor hun eindopdracht.'

Wil je weten hoe het platform jou kan helpen bij het lesgeven? Geef je op voor een online demonstratiesessie!

Het skills team organiseert live demo sessies voor het platform op de onderstaande data. Geef je op via het online registratie formulier.

11 maart 10.00-11.00

16 maart 15.00 - 16.00

23 maart 10.00 - 11.00

1 april 14.00 - 15.00
 

Als je niet kunt wachten en direct aan de slag wilt met het skills platform, stuur dan vooral een mailtje naar het Skills Team.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.