Universiteit Leiden

nl en

Liesbeth van Vliet over waarom empathie onmisbaar is in de palliatieve zorg

Liesbeth van Vliet doet onderzoek naar de communicatie in de zorg, tussen artsen en patiënten. Daarin kijkt ze ook naar de gesprekken in de laatste levensfase: hoe praten we over de dood? Empathie is hierin het sleutelwoord.

O2PZ - Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg

‘Persoonsgerichte communicatie is een evidence-based interventie bij patiënten in de palliatieve fase’, zegt gezondheidspsycholoog en onderzoeker Liesbeth van Vliet. Zo kan het de angst van patiënten verminderen en ervoor zorgen dat zij informatie van zorgverleners beter onthouden.
Communicatie met patiënten in de palliatieve fase (8 september 2022)

Radio NPO1 - De nacht van

Gesprekken over de laatste levensfase zijn zwaar en natuurlijk mag je daardoor geraakt zijn, maar empathie is heel waardevol en het kan patienten helpen om zich beter te voelen, zo vertelt Liesbeth van Vliet.
Twitterende Wetenschapper: Liesbeth van Vliet over communicatie in de zorg (5 mei 2022)

Sleutelstad Leiden2022

Empathie is altijd belangrijk, maar er is een verschil tussen de vraag 'is mijn teen gebroken of gekneusd' maar dat is compleet anders wanneer je wordt geconfronteerd met het einde van je leven. Patienten voelen zich beter, minder onzeker en onthouden meer informatie na empathische gesprekken met een zorgverlener. Luister naar Liesbeth van Vliet over empathie in de laatste levensfase.
Radio Weetlust - Empathie (3 mei 2022)

Trouw

'Het beter bespreekbaar maken van het levenseinde is nodig, daar is nog veel winst te behalen. Maar maak praten over de dood niet tot een morele plicht. Laten we daarbij niet alleen aandacht hebben voor óf, maar ook hóe het gesprek gevoerd wordt. Met ruimte voor stilte en oog voor iedereen, ook diegenen die er (nog) niet over willen of kunnen praten. De Sire-campagne over de dood houdt te weinig rekening met dat niet iedereen graag of makkelijk over de dood praat', aldus de opinie van Liesbeth van Vliet.
Maak praten over de dood niet tot een morele plicht (25 maart 2022)

Nivel

Patiënten met kanker willen een empathische arts en geen vage beloften (2 maart 2022)

Medisch Contact

Vaag taalgebruik is schadelijk, vinden ernstig zieke patiënten (2 maart 2022)

Reuma patiëntenvereniging Arnhem

Patiënten met kanker willen een empathische arts en geen vage beloften (3 maart 2022)

Relevant

'Wie ben jij en wat heb  je nodig?' (februari 2021)

Hart voor de jeugd

Liesbeth van Vliet ging met ouders in gesprek over het dagelijks contact van de jeugdhulpverlener met ouders en jongeren. Hoe pak je dat aan? Taalgebruik en je non-verbale gedrag kunnen hierin een belangrijke rol spelen en meer invloed hebben dan je misschien verwacht.
Empathische communicatie: lukt jou dat?

Reformatorisch Dagblad

‘Patiënten met een empathischer arts zijn tevredener en minder angstig. Ze ervaren ook minder stress’, zegt Liesbeth van Vliet. 
Patiënt is minder angstig dankzij invoelende arts (1 december 2020)

Faculty of Skills

Liesbeth van Vliet in een  interview voor Faculty of Skills over haar onderzoek naar communicatie tussen artsen en patiënten met uitgezaaide borstkanker.
Empathie als medicijn: over de skills van artsen (26 november 2020)

Volkskrant

Empathische dokters voeren betere slechtnieuwsgesprekken. (25 Augustus 2020)

Liesbeth van Vliet is onderzoeker in communicatie & palliatieve zorg en het placebo/nocebo effect. Gezondheidspsycholoog Van Vliet onderzoekt hoe communicatie patiënten kan helpen óf schaden als ze worden geconfronteerd met ernstige, levensbedreigende ziekten. Zij gebruikt daarbij regelmatig de term ‘empathie’.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.