Liesbeth van Vliet ontvangt For Women in Science-beurs

De Leidse onderzoeker Liesbeth Van Vliet krijgt met een beurs de kans om bij het NIAS-instituut te werken aan haar onderzoek naar communicatie met patiënten en hun naasten bij ernstige, vaak ongeneeslijke ziekten. Het beurzenprogramma For Women in Science voor vrouwelijke topwetenschappers is een initiatief van L’Oréal en UNESCO.

Liesbeth van Vliet

Psycholoog Van Vliet onderzoekt welke communicatie patiënten en hun dierbaren nodig hebben op het moment dat ze geconfronteerd worden met ernstige, vaak ongeneeslijke, ziekten. Van Vliet kijkt daarbij zowel naar welke communicatie hen op die momenten zou kunnen helpen, als welke communicatie zou kunnen schaden. Deze patienten hebben namelijk naast goede medische zorg, ook goede informatie en emotionele ondersteuning nodig. De rode draad door het onderzoek van Van Vliet is het beter begrijpen van de kracht van communicatie op momenten dat dit het allerbelangrijkste is.

De L'Oreal-UNESCO For Women in Science Award is een fantastisch initiatief. Natuurlijk voor mij persoonlijk, doordat het mijn onderzoek een boost en bekendheid geeft. Maar nog belangrijker voor alle vrouwen in de wetenschap. Laten zien dat je door kunt groeien en stimuleren dat ook daadwerkelijk te doen!

Voor Life sciences

Tijdens een feestelijke ceremonie in de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) ontving Liesbeth van Vliet een van de twee Nederlandse beurzen For Women In Science voor Life sciences ter waarde van 25.000 euro voor haar bijdrage aan de wetenschap. Het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) en het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH) zijn de Nederlandse partners waarmee L’Oréal en UNESCO samenwerken.

Beursgong Euronext Amsterdam

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

The world needs science, science needs women

Het internationale programma For Women in Science is een samenwerking tussen L’Oréal en UNESCO, met als motto ‘The world needs science, science needs women’. Het programma bestaat sinds 1998 en reikt prijzen uit aan uitzonderlijke vrouwelijke wetenschappers op het gebied van life sciences. Anno 2018 zijn al meer dan 3.100 excellente wetenschappers uit 117 landen geholpen met het programma. In 50 landen worden nationale en regionale beurzen aangeboden.
For Women in Science