Teksten op truien in coronatijden: wat mag wel en wat mag niet?

Het Nederlandse bedrijf Rumag zette IK.GELOOF.IN.JOU.EN.MIJ. op een T-shirt. Mag dat? En mag Arjen Lubach daar een parodie op maken? Wat zijn de juridische normen ten aanzien van ‘jatten van teksten’ om deze op truien en T-shirts te zetten?

Dirk Visser

In Mr. Online gaat hoogleraar Intellectueel Eigendomsrecht Dirk Visser uitgebreid in op het handelen van het Nederlandse bedrijf Rumag. In Zondag met Lubach beschuldigde televisiepresentator Arjen Lubach dat bedrijf ervan teksten van anderen te jatten en deze, voorzien van puntjes tussen de woorden, op truien en T-shirts af te drukken en voor grof geld online te verkopen. Rumag zou daarbij in veel gevallen ten onrechte de indruk wekken dat het de teksten zelf had bedacht.

Lees hier het volledige artikel in Mr. Online.