Universiteit Leiden medeorganisator (Y)our Rights Festival ter ere van kinderrechten

Samen met UNICEF en de gemeente Leiden organiseert de Universiteit Leiden het (Y)our Rights Festival. Het festival vindt op 20 november plaats in de Hooglandse Kerk in Leiden.

Ter ere van het 30-jarig bestaan van het VN Kinderrechtenverdrag bundelen UNICEF, de Universiteit Leiden en de gemeente Leiden hun krachten om een festival voor jongeren én volwassenen te organiseren. De gemeente Leiden steunt de organisatie omdat de stad Leiden historisch verbonden is met kinderrechten en zij daarom graag actief is om kinderrechten zichtbaarder te maken in de stad.

De stem van het kind staat centraal op het (Y)our Rights Festival. De middag zal daarom bestaan uit verschillende workshops rondom taal, luisteren en communicatie. H.K.H. prinses Laurentien, Minister de Jonge, de Koning van de Jeugd, Klaas van Kruistum, Trijntje Oosterhuis, RUMAG, Frank Lammers en nog vele andere zullen aanwezig zijn.

Prof. Ton Liefaard, hoogleraar kinderrechten, bekleedt de UNICEF-leerstoel kinderrechten aan de Universiteit Leiden, reflecteert tijdens de opening van het festival op het 30-jarig bestaan van het IVRK. Later op de dag geven prof. Marielle Bruning, hoogleraar Jeugdrecht aan de Universiteit Leiden, en Apollonia Bolscher (onderzoeker aan de Universiteit Leiden) een workshop waarin de stem van het kind in juridische procedures centraal staat. Luistert de rechter eigenlijk wel naar jongeren?

Andere workshops worden o.a. verzorgd door Amnesty International (‘Tussen papier en praktijk’), Speaking Minds (‘Praten over armoede en schulden’), UNICEF Nederland (‘Potje blindvoetbal’), Critical Mass (‘Met andere ogen’, virtual reality) en Trijntje Oosterhuis (‘Vocal Workshop’). Kijk voor een overzicht van alle workshops op de website van het festival.

De middag wordt afgesloten door H.K.H. prinses Laurentien gevolgd door een optreden van Trijntje Oosterhuis en Ralph & Claude (The Voice Kids). Milouska Meulens is presentator van dit deel van het programma. Als het inhoudelijke deel is afgesloten wordt de dansvloer geopend. Aanmelden kan nog via de website van UNICEF.