Gerrit Dijkstra en Frits van der Meer in De Hofvijver over spanning bij de organisatorische borging van toezicht

Informatiseringprojecten binnen de publieke sector verlopen niet altijd even goed, om maar eens een understatement te gebruiken. Voorbeelden zijn veel, van de informatisering bij studiefinanciering in de jaren ’80 tot problemen met informatisering bij de belastingdienst, de rechterlijke macht en de politie in een wat meer recent verleden.

Gerrit Dijkstra, Universitair docent en Frits van der Meer, Bijzonder hoogleraar Comparative Public Sector and Civil Service Reform, beiden van het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden, spreken hier over. ‘Vooral de invoeringskosten en teleurstellende operationele trekken daarbij de meeste aandacht binnen het openbaar bestuur bij ambtenaren en politici zelf. Daarnaast komt er ook meer oog voor negatieve gevolgen voor burgers’.

Gebruiksonvriendelijkheid

‘Het gaat zowel om gebruikersonvriendelijkheid waarbij het lijkt of systemen ontwikkeld worden vanuit het oog van ontwikkelaars en organisaties als om de gevolgen voor burgers, die minder digitaal zelfredzaam zijn’ zeggen Dijkstra en Van der Meer. ‘Dit staat nog los van de privacy effecten van toepassingen van digitalisering waaronder het gebruik van algoritmen voor de machtsverhouding tussen overheid(sdiensten) en burgers. Hier richten we ons op de perikelen rond de toezichthouder BIT in de relatie tot het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) waaronder BIT dient’.

Lees het volledige artikel hier.