Edwin Bakker op NOS.nl over de mogelijke ontsnappingen van IS-gevangenen

Deze week viel het Turkse leger het noordoosten van Syrië binnen. De inval van de Turken zou zomaar een onbedoeld neveneffect kunnen hebben: de ontsnapping van duizenden gevangengenomen Islamitische Staat-terroristen. Terreurdeskundigen en politici vrezen een wederopstanding van de terreurgroep.

Hoeveel IS-strijders er precies vastzitten is nog onbekend. Schattingen lopen uiteen van enkele duizenden tot meer dan tienduizend. Omdat veel gevangenissen in strijd tegen IS haastig zijn opgezet is het onbekend om hoeveel gevangen het exact gaat. Amerikaanse veiligheidsfunctionarissen zeggen bang te zijn voor een herhaling van het scenario in Irak tussen 2010 en 2013. Toen ontsnapten na het vertrek van de Amerikaanse troepen extremisten massaal uit gevangenissen, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van IS.

Belofte

De Turkse president Erdogan heeft beloofd dat IS nooit meer een rol van betekenis zal spelen in het gebied. Edwin Bakker, Hoogleraar Terrorisme en Contraterrorisme aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden betwijfelt of dat zo makkelijk te beloven is. ‘IS lijkt misschien verslagen, maar er is nog wel degelijk sympathie voor de terreurgroep", zegt hij, refererend aan onder meer de situatie in het detentiekamp al-Hol, waar meer dan 75.000 vrouwen en kinderen van IS-strijders zitten’. Recentelijk is gebleken dat IS invloed aan het winnen is in het detentiekamp nadat vrouwen er een IS rechtbank hadden opgericht.

Houding

Bakker is kritisch over de afwachtende houding die landen zoals Nederland hebben in het terughalen van uitreizigers naar Syrië. ‘Natuurlijk is het bizar dat Trump ondanks al die weerstand tegen zijn besluit de Amerikaanse troepen terugtrekt. Aan de andere kant hebben de Amerikanen benadrukt: haal jullie Syriëgangers terug, want wij gaan het niet voor jullie doen’. Bakker vindt dat de internationale gemeenschap te terughoudend is geweest wat betreft IS-gevangenen. ‘Nu heb je opeens geen opties meer. Voorstanders van het terughalen van jihadisten benadrukten ook dat je dan in ieder geval controle over ze houdt. Als ze straks zijn ontsnapt, heb je er geen zicht meer op. Het is afgrijselijk dat we het zover hebben laten komen’.

Lees het volledige artikel op de website van de NOS