Ruim 130 mensen lopen mee met universitaire stoet Leidens Ontzet

Op 3 oktober liep de Universiteit Leiden groots mee in de jaarlijkse viering van Leidens Ontzet. Ruim 130 hoogleraren, medewerkers, studenten en kinderen namen deel aan de traditionele Grote Optocht dwars door Leiden.

Een bijzonder cortège van hoogleraren met hun (klein)kinderen ging voorop. Daarachter volgden studenten uit alle eeuwen, en medewerkers van over de hele wereld. Tot slot reed er ook een heuse praalwagen mee, geïnspireerd op de Leidse Sterrewacht. Zo toonde de universiteit zich in al haar facetten aan de stad Leiden, en zo vierden we samen 445 jaar bevrijding van de Spanjaarden en 444 jaar Universiteit Leiden.

De Grote Optocht is elk jaar een hoogtepunt van de viering van Leidens Ontzet. Honderden Leidenaren, jong en oud, lopen een route door het centrum van de stad. Dit jaar was het thema van de Optocht ‘Jong Geleerd’ en dat was ook de inspiratie voor de presentatie van de Universiteit Leiden.

Mail de redactie
Fotografie: Sean van der Steen

3 October University speciaal voor kinderen

De Universiteit Leiden organiseerde tijdens Leidens Ontzet ook een 3 October University. Dat is een traditie, maar dit jaar was het evenement speciaal gericht op kinderen. 'Op mijn vijfde heb ik er al een een spreekbeurt over gehouden op school.' Lees hier het verslag.