Een échte professor in de klas

Les van een hoogleraar op de basisschool, bijvoorbeeld over de geschiedenis van Afrika, het klimaat of over zorg en onderzoek. Honderd Leidse hoogleraren lieten kinderen kennismaken met hun werk in het project Meet The Professor.

De kinderen uit honderd basisschoolklassen maakten zo kennis met onderzoek en wetenschappers, dankzij een les van een professor in hun eigen klas. Onderzoekend leren stond daarbij centraal: van tevoren maken de leerlingen opdrachten en ontdekken zo wie er in hun klas een les zal geven. De lessen sluiten aan bij het lesthema Wetenschap & Technologie en gaan over wetenschap, onderzoek doen en de Universiteit Leiden.

Hoogleraar Jan-Bart Gewald laat kinderen uit groep 8 van OBS de Dukdalf zien hoe groot Afrika in werkelijkheid is.
Kinderen van OBS de Dukdalf hebben voor de les van Jan-Bart Gewald tekeningen gemaakt van zichzelf en hoe zij denken dat de professor eruit ziet.
Jet Bussemaker, hoogleraar Beleid, wetenschap en maatschappelijke impact, in het bijzonder in de zorg, ging op bezoek bij de Ostadeschool in Den Haag.
De leerlingen van de Ostadeschool hebben veel vragen aan Jet Bussemaker.
Bijzonder hoogleraar Nicole de Voogd was op bezoek bij Kindcentrum O3 en vertelde daar voor een volle klas over haar hoogleraarschap.
Jan-Bart Gewald liet de kinderen van OBS de Dukdalf kennismaken met een bijzonder Afrikaans beeld.
Jet Bussemaker.
Nicole de Voogd laat de leerlingen kennismaken met haar vakgebied.
De leerlingen van de Ostadeschool vertellen aan Jet Bussemaker wat zij later graag zelf willen onderzoeken.
Voorafgaand van het bezoek van de hoogleraren maakten de basisschoolleerlingen opdrachten.
Leerlingen van Kindcentrum O3 kijken gefascineerd naar wat Nicole de Voogd heeft meegenomen.
Jan-Bart Gewald.