Dr. Philippe van Gruisen shortlisted voor Els Witteprijs Jaarprijs voor beste proefschrift

Het proefschrift van dr. Philippe van Gruisen, universitair docent aan de Afdeling Economie van de Universiteit Leiden, is genomineerd voor de Els Witte Jaarprijs 2019 voor het beste proefschrift van Nederland en Vlaanderen.

Jaarlijks rijkt de Nederlandse Kring voor de Wetenschap der Politiek (NKWP) samen met haar Vlaamse zusterorganisatie VPW deze prijs uit. Een jury bestaande uit Nederlandse en Vlaamse onderzoekers heeft de beste vier proefschriften genomineerd.

De Politieke Economie van de Besluitvorming in de Raad van de Europese Unie
Dit proefschrift is gebaseerd op een politiek-economische, rationele keuzetheorie benadering van de besluitvorming in de Europese Unie (EU). Politieke instituties bevatten specifieke procedures om een akkoord te bereiken tussen vertegenwoordigers met duidelijk omschreven beleidsvoorkeuren. Meer specifiek, ze definiëren zowel beperkingen als opportuniteiten voor individueel gedrag. Dit proefschrift focust op de belangrijkste legislatuur van de EU, de Raad. Het bestudeert een aantal hervormingen geïntroduceerd door het Verdrag van Lissabon met een speciale focus op (1) de bepaling van de beleidsagenda van de Raad, (2) strategisch stemmen tussen de lidstaten, en (3) de efficiëntie van het besluitvormingsproces. Het proefschrift maakt gebruikt van spatial theory en empirische testen ervan. Kort samengevat, het laat nieuwe bevindingen zien over het onderhandelen en stemmen in het meest invloedrijke wetgevend instituut van de EU.

Achtergrond Philippe van Gruisen
Philippe van Gruisen studeerde economie aan de KU Leuven. In 2018 promoveerde hij aan dezelfde universiteit. Zijn promotor is prof. Christophe Crombez. Tijdens zijn doctoraat spendeerde hij 8 maanden aan de Stanford Universiteit als gastonderzoeker. Sinds 2018 is Philippe van Gruisen als universitair docent verbonden aan de Afdeling Economie.