Yoga, inclusiviteit en dilemmaspel bij eerste Science PhD Day

Ochtendyoga, je cv laten checken op de informatiemarkt, of dansen voor inclusiviteit: een kleine greep uit de activiteiten van de eerste Science PhD Day op donderdag 18 april. Zo’n 120 promovendi van alle acht instituten van onze faculteit namen deel aan de dag. ‘Een groot succes', aldus een van de deelnemers.

Zen de dag beginnen

Na de openingstoespraak door KNAW-president Wim van Saarloos begon de dag met vijf verschillende workshops. Veel deelnemers kozen voor een sportief begin bij de workshop ‘Ochtendyoga voor op het kantoor’ van het Universitair Sportcentrum Leiden. Van Vlinderhouding tot de Halve Maan, een heel arsenaal aan yogaposes kwam voorbij. Een verdieping daarboven gaf Aminata Cairo inclusiviteitstraining, onder andere gericht op het contact maken met anderen. ‘Dit bleek een zeer interactieve cursus waar we zelfs gingen dansen en zingen’, vertelt LACDR-promovendus Muriel Heldring.

Wat biedt de universiteit?

Naast leuk bleek de interactieve ochtend voor Heldring ook handig bij de lunch. 'Door de workshop werd het makkelijker om contact te maken met promovendi van andere instituten.’ Naast de lunch was er rond het middaguur ook de informatiemarkt, waarbij de promovendi bij veertien standjes konden ontdekken welke faciliteiten de universiteit te bieden heeft. Zo konden promovendi hun cv laten checken door Science Career Services, vertelde de nieuwsredactie over de outreach-mogelijkheden en lichtte alumni-officer Annette Heijn de promovendi in over het Mentornetwerk.

Dilemmaspel brengt grijze gebieden aan het licht

Na de lunch en informatiemarkt waren er nog twee rondes met workshops. In een interactieve sessie praatte Kick Moors de deelnemers bij over omgaan met stress. Twee deuren verderop, bij Scientific Conduct, leerde Heldring over de grijze gebieden van de wetenschap aan de hand van een dilemmaspel. ‘Deze cursus is een verplichte cursus binnen het PhD-curriculum, dus de mogelijkheid om deze cursus tijdens zo’n dag te volgen is ideaal.’ Daarnaast gaf Carlo Beenakker tips voor solliciteren in de wetenschappelijke wereld. Een goede leermeester, aangezien hij onlangs voor de tweede keer een ERC Advanced Grant wist binnen te halen: een vrij unieke prestatie.

‘Een geslaagde dag’

Tot slot sprak decaan Geert de Snoo de bezoekers toe en vroeg enkele promovendi hoe zij de dag beleefd hadden. Tijdens de afsluitende borrel konden de bezoekers speeddaten met oud-promovendi. Heldring vond het een succesvolle dag: ‘De aankleding van de dag met koffie, lunch en inspirerende praatjes maakte het zeer geslaagd.’

Beeld: Liesbeth Dingemans