Geslaagde deelname Leids Team aan het Ian Fletcher Insolvency Law Moot in Singapore

Van vrijdag 29 tot zondag 31 maart 2019 vond de derde editie van de Ian Fletcher International Insolvency Law Moot (Moot) plaats op de Singapore Management University te Singapore. Voor de eerste keer deed een team van de Universiteit Leiden mee aan deze prestigieuze internationale competitie. De deelname was met succes, naast een unieke internationale ervaring won het team twee prijzen.

Het team van de Universiteit Leiden bestaat uit Anastasia Grishkova, Margot Branger en Louis Honée, master en bachelor studenten. Zij zijn begeleid door Ilya Kokorin, Shuai Guo en Gert-Jan Boon, onderzoekers aan de Universiteit Leiden. Het team was een van de twaalf teams wereldwijd die kwalificeerden voor de finales in Singapore. Ze kwamen tot in de kwartfinales en wonnen een prijs voor de ‘Best written submissions’ en Anastasia Grishkova won de prijs voor ‘Best mooter of the preliminary rounds’.

Het team werd tevens ondersteund door De Brauw Blackstone Westbroek en de Nederlandse Vereniging voor Rechtsvergelijkend en Internationaal Insolventierecht (NVRII).

Over de Moot
De Moot, nu voor de derde keer georganiseerd, is vernoemd naar de Engelse hoogleraar Ian Fletcher. Professor Fletcher was een vooraanstaande academicus, internationaal wordt hij erkend voor zijn bijdrage op het terrein van het insolventierecht. De Moot betreft jaarlijks een vraagstuk op het vlak van internationaal insolventierecht die studenten moeten bepleiten. De competitie start met een schriftelijke kwalificatieronde die wordt gevolgd door meerdere rondes waar de teams de zaak bepleiten.

Pleitrondes
De Leidse studenten hebben zich gedurende enkele maanden voorbereid op de Moot, wat voor hen een waardevolle ervaring is gebleken. In september 2018 ging het pas gevormde team aan de slag met het opstellen van de eerste schriftelijke stukken. In december werd het team bericht zich te hebben gekwalificeerd voor de finales, waarna uitgebreide voorbereidingen zijn gedaan voor de pleitrondes eind maart in Singapore.

De Moot was een unieke ervaring met pleitrondes tegen teams uit Singapore, de Verenigde Staten, Servië en Canada. De vragen van de rechters uit verschillende delen van de wereld maakte het steeds tot een uitdagende zitting.

Londen
Het organisatie van de Moot heeft aangekondigd dat de volgende editie in 2020 zal worden gehouden in Londen (Verenigd Koninkrijk). Geïnteresseerde studenten kunnen zich aanmelden bij de coaches via: insolventierecht@law.leidenuniv.nl.