Ten Napel neemt deel aan seminar over ‘The Value of Tradition in the Global Context’

Van 11-13 december 2018 was Hans-Martien ten Napel uitgenodigd om deel te nemen aan een kleinschalig seminar over bovengenoemd onderwerp. Het seminar werd georganiseerd in het kader van het ‘Tradition Project’ van St. John’s University School of Law in New York, mede georganiseerd door Villanova School of Law bij Philadelphia, PA, en vond plaats aan Università LUMSA in Rome.

Het programma opende met een openbare lezing door Associate Justice Samuel A. Alito, Jr. van het United States Supreme Court. Op diens ‘keynote address’ werd gereageerd door enkele Europese hoogste rechters en de Franse politiek filosofe Chantal Delsol, auteur van o.a. La nature du populisme ou les figures de l’idiot (‘The nature of populism or the characters of the Idiot’) (2008).

De lezing van Justice Alito werd gevolgd door een viertal besloten workshops over resp. ‘Understandings of tradition in the global context’, ‘Local traditions & global government’, ‘Liberalism, populism, & nationalism’ en ‘Tradition and human rights’. Conform de ‘Chatham House Rule’ mogen er geen uitspraken worden toegeschreven aan individuele deelnemers, hetgeen een open gedachtenwisseling bevorderde.

Tot de deelnemers aan de workshops behoorden, behalve Justice Alito zelf, o.m. John McGinnis en Jide Okechuku Nzelibe (Northwestern University School of Law), Richard Garnett en Emilia Powell (Notre Dame Law School), R.R. Reno (First Things), John Tasioulas (King’s College, School of Law, London), Marco Ventura (University of Siena/Fondazione Bruno Kessler) en Adrian Vermeule (Harvard Law School).

De thematiek van het seminar sloot naadloos aan bij het onderwijs in het masterprofileringsvak Vergelijkend Constitutioneel Recht dat Hans-Martien ten Napel de afgelopen weken verzorgde en dat was gewijd aan de vraag die een onlangs verschenen bundel van ruim 40 internationale staatsrechtsbeoefenaren opwerpt: ‘Constitutional Democracy in Crisis?’. Ook in het onderzoek van Hans-Martien ten Napel staat deze vraag centraal.

Tradition Project

Constitutional Democracy in Crisis?

Onderzoek Ten Napel