Latijns-Amerikaanse diplomaten komen bij elkaar op Wijnhaven

Elk jaar komen diplomatieke vertegenwoordigers van Latijns-Amerikaanse landen, onderzoekers en studenten bijeen tijdens de conferentie van de GRULAC-regiogroep. Dit jaar vertelden verschillende onderzoekers over hun werk bij de faculteit Governance and Global Affairs in Den Haag.

‘Deze GRULAC-bijeenkomst is een mooie en belangrijke traditie geworden,’ zei rector magnificus Carel Stolker na een welkomstwoord door decaan Erwin Muller. ‘Latijns-Amerika is een van de focusgebieden van de Universiteit Leiden [zie kader, red.]. We hechten dan ook zeer aan onze internationale partnerschappen. Zo hebben we samenwerkingsverbanden met 48 partneruniversiteiten uit Latijns-Amerika, en kwamen er het afgelopen jaar 138 studenten en 139 promovendi vanuit die regio naar de Universiteit Leiden. Vandaag willen we laten zien wat dat zoal oplevert.’

Microplastics op de Antillen

Milieuwetenschapper Thijs Bosker vertelde over zijn project om de hoeveelheid en verspreiding van microplastics te meten. Dat doet hij onder meer op vier eilanden van de Kleine Antillen, waaronder Sint-Maarten en Sint-Eustatius. Daarvoor verzamelden zijn studenten zandmonsters van de stranden op die eilanden. Hij ontdekte op die manier dat ieder espressokopje zand zo’n 25 tot 50 microplastics bevat. Bovendien lijkt er een verband te bestaan tussen de menselijke aanwezigheid (toerisme, bevolkingsdichtheid) en de hoeveelheid microplastics. Bosker: ‘Dit is onderdeel van een groter citizen science project om een wereldwijd beeld te krijgen van de verspreiding van microplastics. Hierin werk ik samen met collega’s van de Universiteit van Saõ Paulo.’ Met die universiteit heeft de Universiteit Leiden sinds 2016 een samenwerkingsovereenkomst.

Thijs Bosker vertelt over zijn onderzoek naar microplastics.

Taal en burgerschap van de oorspronkelijke bewoners

Twee andere wetenschappers van Leiden University College (LUC) vertelden vervolgens over hun onderzoeksprojecten naar de oorspronkelijke bewoners van Mexico en Chili. Zo doet taalkundige Cynthia Groff onderzoek naar tweetaligheid op scholen bij de Purépecha, een indiaans volk uit Michoacán in Mexico. Zij bezocht twee scholen die tweetalig onderwijs geven, in het Spaans én in het Purépecha. Haar collega Daniela Vicherat Mattar onderzoekt de betekenis van burgerschap voor het Mapuche-volk in haar geboorteland Chili.

De staat van de Braziliaanse economie

De GRULAC-bijeenkomst werd ook aangegrepen voor de officiële presentatie van het Oxford Handbook of the Brazilian Economy, een lijvig standaardwerk dat is samengesteld door hoogleraar Braziliëstudies Edmund Amann (Universiteit Leiden), Carlos Azzoni (Universiteit van Saõ Paulo) en Werner Baer (University of Illinois). In het boek behandelen de auteurs alle mogelijke aspecten van de Braziliaanse economie: van de economische geschiedenis tot de macro-economie, en van de positie in de wereldhandel tot maatschappelijke ongelijkheid. ‘Daarbij schuwen de auteurs ook de controversiële onderwerpen niet,’ reflecteerde Patricio Silva, hoogleraar moderne Latijns-Amerikaanse geschiedenis aan de Universiteit Leiden. ‘Zo komen ook de recente corruptieschandalen uitgebreid aan bod.’

Rector Carel Stolker (midden) neemt een exemplaar van het Oxford Handbook of the Brazilian Economy in ontvangst.

Marianne Wiesebron

Rector magnificus Carel Stolker richtte tijdens de bijeenkomst nog een speciaal woord van dank aan Marianne Wiesebron, die als regiocoördinator voor Latijns-Amerika de drijvende kracht was achter de tot stand koming van de GRULAC-bijeenkomsten in Leiden. Zij kreeg enkele maanden geleden een ernstig ongeluk, maar kon dankzij een gestaag herstel de bijeenkomst toch bijwonen. ‘Het is een wonder dat je hier vandaag zit,’ zei Stolker. ‘Jouw wilskracht en doorzettingsvermogen zijn een voorbeeld voor ons allemaal.’ In de tussentijd neemt Mara Constantinescu de taken van Marianne waar.

Tekst: Merijn van Nuland
Beeld: Arash Nikkhah
Mail de redactie

Focusgebied Latijns-Amerika

Latijns-Amerika is sinds 2014 één van de focusgebieden van de Universiteit Leiden, samen met Indonesië en China. De universiteit heeft van oudsher veel kennis in huis over de regio. Leidse archeologen en taalwetenschappers weten bijvoorbeeld veel over de inheemse culturen en talen van het continent. Maar ook op het gebied van sociale wetenschappen, geneeskunde en natuurwetenschappen is er veel uitwisseling met de regio. In de afgelopen jaren gingen delegaties van de Universiteit Leiden onder meer op bezoek in Mexico, Brazilië en Chili.