Raymond Buve: wereldberoemd in Mexico

Hoogleraar Latijns-Amerikastudies Raymond Buve was een pionier in de relatie tussen Leiden en Mexico. Al is hij inmiddels met emeritaat, veel Mexicanen eren hem nog altijd. Dat bleek wel toen een Leidse delegatie onlangs een bezoek bracht aan het land.

Gul, aardig, en een man met een groot hart. Met die woorden omschrijft Blanca Santibáñez haar voormalige promotor, emeritus hoogleraar Raymond Buve. We zitten in een restaurant in haar Mexicaanse woonplaats Puebla, en sinds de naam ‘Buve’ viel, stopt ze niet meer met glunderen. ‘Hij was veel meer dan een promotor. Tijdens mijn jaren was hij een persoonlijke coach, een ware vriend. Dat gold ook voor zijn vrouw.’

Santibáñez ontmoette Buve begin jaren tachtig op een congres in Mexico. Ze deed op dat moment onderzoek naar de textielindustrie in de regio, en Buve was bovenmatig geïnteresseerd in haar werk. Santibáñez citeerde op haar beurt weer regelmatig het werk van Buve, die op dat moment al een behoorlijke internationale reputatie had opgebouwd  als hoogleraar Geschiedenis van Latijns-Amerika. In 2006 nodigde Buve haar uit om in Leiden te promoveren. Ze hoefde er niet lang over na te denken. ‘Eenmaal in Leiden heeft Raymond me als het ware geadopteerd. Hij noemde mij altijd zijn academische dochter, en zo voelde het ook.’

Blanca Santibáñez laat een foto zien van haar buluitreiking in 2010. Vierde van links is hoogleraar Raymond Buve.

Onlangs bleek hoe zeer het werk en de persoon van Buve in Mexico worden gewaardeerd. Een delegatie van de Universiteit Leiden bracht van 21 tot en met 26 oktober een bezoek aan het land om de banden met Mexicaanse onderzoeksinstellingen en wetenschapsfinanciers te versterken. Verschillende Mexicaanse instellingen brachten een eerbetoon aan Buve, die er zelf helaas niet bij kon zijn. Ze roemen zijn jarenlange inzet om de banden tussen Mexico en Leiden te versterken. Niet alleen zijn kennis over het land was groot, maar ook zijn netwerk van Mexicaanse wetenschappers en universiteitsbestuurders.

Zo bracht rector magnificus Carel Stolker een bezoek aan de bibliotheek van de Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP). Deze universiteit heeft veel werken van Buve in haar verzameling, waaronder ook boeken uit de privécollectie van Buve die hij na zijn emeritaat gedoneerd heeft. Wie goed zoekt kan er nog post-its in vinden van de wetenschapper zelf. Dit boek is erg opsommerig, noteerde hij bijvoorbeeld op een titelblad.

Rector magnificus Carel Stolker (rechts) opent de tentoonstelling op de IBERO-universiteit in Mexico-Stad. Rector David Fernández Dávalos (IBERO) helpt een handje. Achter beide rectoren staat Cristina Torales Pacheco, een promovenda van Buve, die de tentoonstelling heeft opgezet.

Ook de Universidad Iberoamericana in Mexico-Stad (IBERO) had een verrassing in petto. In de universiteitsbibliotheek mocht Stolker een tentoonstelling onthullen over 38 jaar samenwerking tussen IBERO en de Universiteit Leiden. Met foto’s, boeken en officiële documenten – waaronder zelfs de originele doctoraatsbul van een Mexicaanse promovenda – liet IBERO zien hoe sterk die internationale band is. ‘En Buve was de sleutel tot die goede relatie’, zei een Mexicaanse wetenschapper.

Het is volgens promovenda Santibáñez niet meer dan terecht dat Buve een speciale behandeling krijgt in Mexico. Alleen al aan de IBERO-universiteit promoveerden er zeven Mexicanen bij hem, die ieder even gastvrij werden ontvangen in Nederland. ‘Als ik mijn promotie even niet meer zag zitten, wist hij het altijd te relativeren,’ zegt Santibáñez. ‘“Het is maar een proefschrift”, zei Raymond dan. Dat hielp me enorm. Ik heb God bedankt dat hij op mijn pad is gekomen.’

Doctoraatsbul van een promovenda die in 2000 bij Buve promoveerde in de tentoonstelling op de IBERO universiteit.