Afscheid Jan van den Berg van ISGA

Op 22 november 2018 vond ter ere van het afscheid van prof.dr. Jan van den Berg, hoogleraar Cyber Security en wetenschappelijk directeur van de stichting Cyber Security Academy (CSA) een afscheidsseminar plaats.

Het thema was Transdisciplinaire kennisontwikkeling: een ‘must’ voor Cyber Security?. Er waren meer dan 100 (gast)docenten, alumni en studenten van de masteropleiding Cyber Security aanwezig.

Cyber Security Academy

In 2014 ging de Cyber Security Academy (CSA), een samenwerkingsverband van TU Delft, Universiteit Leiden en De Haagse Hogeschool, op initiatief van de gemeente Den Haag, van start.

Samen met tal van partners uit het publieke domein en private organisaties werd het complexe vraagstuk van cyber security in den afgelopen jaren nader verkend en vertaald naar nieuwe opleidingstrajecten voor professionals.

Nu bijna vijf jaar later werd er, ter gelegenheid van het afscheid van CSA-boegbeeld van het eerste uur Jan van den Berg, terug geblikt en vooruit gekeken. Wat heeft de samenwerking in CSA-verband zowel onderwijs & wetenschap als de beroepspraktijk gebracht?  Wat ging goed en waar is nog een weg te gaan?

Transdisciplinaire kennisontwikkeling: een ‘must’ voor Cyber Security?

Na een inleiding van Bibi van den Berg Transdisciplinariteit & Cyber Security: modegril of voorwaarde lichtte Marco Romagna (PhD student verbonden aan De Haagse Hogeschool) zijn transdisiplinaire onderzoek over Hacktivisme toe.

Daarna gingen wetenschappers en professionals uit het cyber security veld onder leiding van Jacqueline van Zoggel in debat met het publiek over de meerwaarde voor wetenschap en samenleving van een transdisciplinaire aanpak, de eisen die dit stelt aan wetenschap en beroepspraktijk?

Ten slotte blikte Jan van den Berg terug in zijn slotrede Transdisciplinariteit & Cyber Security: verleden, heden en toekomst op de stormachtige ontwikkeling die cyber security in de samenleving en wetenschappelijke wereld in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Een ontwikkeling waaraan, getuige deze middag, door de CSA een gewaardeerde bijdrage is geleverd.