‘Alleen je eigen moedertaal kun je zo diepgaand bestuderen en begrijpen’

Verschillende media besteedden er afgelopen najaar aandacht aan: nog maar zes eerstejaarsstudenten Nederlands aan de VU. In Leiden was het beeld iets positiever, de (voorlopige) cijfers lieten een lichte stijging zien: 47 eerstejaars dit jaar, tegenover 37 vorig jaar. Toch is er een dalende trend. Inmiddels is de opleiding aan de VU opgeheven, de kranten staan er vol van.

Imagoprobleem

Heeft de Neerlandistiek een imagoprobleem? We geven het woord aan onze alumni. Waarom hebben zij indertijd voor de studie Nederlands gekozen, waar zijn ze vervolgens terecht gekomen, en van welke vaardigheden die ze in hun studietijd geleerd hebben, hebben ze nog altijd profijt?

Onze alumni over de studie Nederlands

Michelle van Dijk (docent en schrijver): “Ik ging Nederlands studeren uit liefde voor taal en literatuur. En alleen je eigen moedertaal kun je zo diepgaand bestuderen en begrijpen. Dat vind ik nog steeds het mooiste: wat er allemaal mogelijk is met taal, wat de literatuur ons brengt. Mijn studie heeft me veel kennis, inspiratie en plezier gebracht, vooral in de literatuur. Daarnaast denk ik dat vooral mijn analytisch denken enorm sterk is geworden, iets waarvan ik in elke baan voordeel heb.”

Jorica de Leeuw (zelfstandig tekstschrijver): “Ik heb destijds met volle overtuiging gekozen voor de studie, dankzij een enthousiaste docent op de middelbare school. Na de studie heb ik als redacteur gewerkt bij de NOS en bij medische uitgeverijen. Vervolgens heb ik mijn achtergrond en vooropleiding tien jaar een beetje verwaarloosd... en dacht ik soms zelf ook niet zo positief over de kwaliteiten die neerlandici hebben en het nut van een talenstudie (hoe leuk het ook was). Maar nu ben ik alweer ruim een halfjaar zelfstandig tekstschrijver. En merk ik weer hoe leuk het is om gesproken en geschreven taal te structureren, samen te vatten, te versimpelen en te herschrijven, kortom: lekker leesbaar te maken. En dat dat echt een vak is!”

Coen Gelinck (woordvoerder): ” Ik heb als werkstudent Nederlands gestudeerd en er enorm veel plezier in gehad, waardoor de combinatie werk en studie me niet zwaar viel. Momenteel ben ik woordvoerder van de minister van Financiën. Dat lijkt er wellicht ver vanaf te staan, maar zowel argumentatie als verwoording zijn van groot belang in mijn dagelijkse werk. En goed lezen en luisteren uiteraard!”

Sarah Muiderman (coach): ‘Ik ben jarenlang redacteur geweest. Nu ben ik coach. Ik heb hiervoor een extra opleiding gedaan, maar ik weet zeker dat de studie van wezenlijke invloed is geweest. De vele boeken die ik heb gelezen, het inleven in de personages, niet meteen oordelen maar zaken vanuit een ander gezichtspunt bekijken, met elkaar discussiëren over waarom een personage doet wat hij doet. Het heeft mijn empathie vergroot, en daar maak ik nu dankbaar gebruik van in mijn werk.”

Eddy van Kuppevelt (docent): “Ik werk nu in het onderwijs, maar de stap terug naar onderzoek of een combinatie van die twee lonkt. Mijn keuze is destijds definitief geworden door twee heel fascinerende en interessante colleges van Ronny Boogaart, zowel op een meeloopdag als op een meer algemene studiedag.”

Miriam Piters (docent en recensent): “Ik sta met heel veel plezier voor de klas, ik schrijf recensies en ik zit in jury's van literaire prijzen. Maar bovenal ben ik enorm gegroeid als mens qua empathisch, kritisch en reflecterend vermogen. Studie van je moerstaal en van literatuur verrijkt je wereld op zo veel manieren...Dat gevoel had ik vanaf het moment dat ik kon lezen en ik wist dus ook vrij snel waar ik me in wilde verdiepen.”

Meer lezen?

Dit artikel is eerder gepubliceerd op 21 september 2018.