Succesvolle eerste Legal Tech Challenge

Het Center for Legal Entrepreneurship and Innovation (CLEI) van de Universiteit Leiden en de Hogeschool Leiden, kunnen positief terugkijken op hun eerst georganiseerde Legal Tech Challenge in HUBspot.

Negen teams, verdeeld over drie casussen, hebben in drie dagen alle verwachtingen overtroffen en geweldige juridische chatbots gebouwd.

De teams bestonden uit studenten van verschillende Universiteiten en de Hogeschool Leiden. Zij kregen op vrijdagavond 18 mei tijdens de kick-off een casus over portretrecht, arbeidsrecht of consumentenrecht. Elke casus kreeg de juridische begeleiding van respectievelijk CMS, TK advocaten, ARAG en Loyens & Loeff. Op zaterdag 19 mei was de echte ‘bouwdag’ aangebroken. Gestart werd met presentaties van de Botboys, zodat ook de technische beginselen duidelijk waren. De Botboys waren ook de hele dag aanwezig om de technische begeleiding te verzorgen en de chatbots werkend te krijgen. Ook op zondag 1e Pinksterdag is door een aantal groepen nog hard doorgewerkt om hun chatbot te optimaliseren.

Donderdag 24 mei was de finale waar alle sponsors en partners van de Challenge waren uitgenodigd om te luisteren naar de presentaties van de teams. Een professionele 6 koppige jury, heeft de chatbots beoordeeld op juridische kwaliteit, innovativiteit van de oplossing, user experience en de data security & privacy waarborging van de chatbot. De winnaar ontving €1000,- en de nummers 2 en 3 een prijs van €500,- De challenge werd afgesloten met een borrel die medemogelijk werd gemaakt door de ING.

De groep CreateIT ging er met hun Chatbot ‘Laurel’ vandoor met de hoofdprijs. De studenten Fanny Batmale, Marlieke Nolet, Charlotte Hendriks en Michael Hallatu hadden de meest complete chatbot die op het eind zelfs een voorbeeldbezwaarbrief naar je opstuurde. Hugo de Jong en Thom Derks wonnen als de Cryptonauten de innovatieprijs doordat zij vooral tijd hadden gestoken in de gebruiksvriendelijkheid en de doorlooptijd van de vragen. Als 3e prijs hadden Maarten Weigand en Viktor Lipsch het best rekening gehouden met de privacy & databescherming van de gebruiker.

Voor alle partijen was het een interessant en leerzaam evenement. Katja van Kranenburg van CMS en Jaap van den Hendrik van de Universiteit Leiden hebben in hun presentaties nog eens extra benadrukt dat de challenge heeft bijgedragen aan het belang van Legal Tech onderwerpen in het juridisch onderwijs. Al met al was het een geslaagde challenge voor CLEI.

Deelnemende teams