Vijftig Tinten Stress

De uitdaging: een tool ontwikkelen die chemische stoffen detecteert die op zichzelf niet-dodelijke stress geven aan bacteriën, maar gecombineerd wel dodelijk zijn. Een team van dertien Leidse studenten nemen deze uitdaging aan in de jaarlijkse ‘international Genetically Engineered Machine’ (iGEM) competitie voor toepassingen van genetische manipulatie voor maatschappelijke problemen.

Internationale wetenschapscompetitie

Het onderzoek van de studenten (iGEM Leiden 2018) is onderdeel van ’s werelds grootste competitie in synthetische biologie, georganiseerd door het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology. In totaal doen er meer dan 300 teams van over de hele wereld mee. Elk team probeert een zelfgekozen probleem op te lossen met behulp van synthetische biologie. De resultaten zullen bekend gemaakt worden tijdens de Giant Jamboree in de Hynes Convention Centre in Boston van 25 tot en met 28 oktober 2018.

Vijftig Tinten Stress

Het Leidse team heeft gekozen voor het groeiende probleem van antibioticaresistentie. Resistentie is een enorm probleem geworden voor bestaande antibiotica, terwijl er weinig nieuwe antibioticasoorten gevonden worden in de afgelopen jaren met de huidige screeningmethoden. De officiële naam van het project is 'Fifty Shades of Stress: A colourful screening platform for detecting bacterial cell stress', gericht op het gebruik van ‘synthetic lethality’ om dit probleem te bestrijden.

Volg het team

iGEM Leiden 2018 zal proberen een bibliotheek te maken van chemische reporters die reageren op stress in verschillende cellulaire wegen, door stress geïnduceerde promotors te fuseren met gepigmenteerde chromoproteïnen in E. coli. Op deze manier kunnen stressopwekkende stoffen veel makkelijker ontdekt worden en vervolgens klaargemaakt worden voor gebruik in de praktijk. Je kan de voortgang van het team volgen via Facebook en Twitter.

Teamleden

Carli Koster - Life Science and Technology