Jet Bussemaker benoemd tot hoogleraar Wetenschap, beleid en impact in de zorg

Jet Bussemaker, voormalig minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, is vanaf 1 juli 2018 als hoogleraar verbonden aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en de Universiteit Leiden. Ze gaat de nieuwe leerstoel ‘Wetenschap, beleid en maatschappelijke impact, in het bijzonder in de zorg’ bekleden.

Jet Bussemaker wordt hoogleraar Wetenschap, beleid en maatschappelijke impact, in het bijzonder in de zorg.

Het onderzoek van Bussemaker richt zich op de vraag hoe nieuwe inzichten en ontwikkelingen in de zorg bijdragen aan een verbetering van de volksgezondheid, en hoe beleid en politieke keuzes van invloed zijn op de dagelijkse praktijk en innovatie van gezondheidszorg. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van nieuwe technologieën voor zelfzorg of bewustwording over gezondheidsverschillen in leeftijd en gender, evenals de invloed van beleid op de gezondheidsaanpak in Haagse en Leidse wijken. Dit onderzoek sluit aan op Population Health, een van de focuspunten van het LUMC, gericht op het verbeteren van de gezondheid van groepen mensen.

‘Deze leerstoel combineert alles waar ik mij de afgelopen decennia mee bezig heb gehouden,’ aldus Bussemaker. ‘Ik hoop hiermee een mooie bijdrage aan de academische gemeenschap te leveren en mijn kennis en ervaring te delen met jongere generaties.’

Onderzoek en onderwijs

Bussemaker zal deze leerstoel twee dagen per week vervullen voor het LUMC - waarbij ze ook aansluiting maakt met LUMC Campus Den Haag – en een dag in de week voor de Faculteit Governance and Global Affairs. Naast haar onderzoek zal ze lesgeven in modules van de beoogde master Population Health Management, bij het internationale Honours College van de Universiteit Leiden en in het (bio)medisch en bestuurskundig onderwijs in Leiden en Den Haag. Ook zal ze bijdragen aan het Leiden University College, met onderwijs in de majors Global Public Health en Human Diversity.

Snijvlak van wetenschap en beleid

De Raad van Bestuur van het LUMC ziet in Bussemaker de perfecte kandidaat om wetenschap, zorg en bestuur met elkaar te verbinden en zo bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen in de gezondheidszorg. Lid Raad van Bestuur en decaan bij het LUMC Pancras Hogendoorn: ‘Jet Bussemaker heeft uitgebreide kennis en praktijkervaring op het snijvlak van wetenschap en beleid, zorg en bestuur. Ze zal jonge studenten inspireren.’

Jet Bussemaker (1961)

Jet Bussemaker groeide op in Oegstgeest en studeerde politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1998 tot en met 2007 zat Bussemaker voor de Partij van de Arbeid (PvdA) in de Tweede Kamer, en in 2007 werd ze in het kabinet Balkenende IV staatssecretaris voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In de periode 2011-2012 was Bussemaker lid van het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam en bekleedde ze de functie van rector van de Hogeschool van Amsterdam. Na deze werkzaamheden was ze van 2012 tot en met 2017 als Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap actief in het kabinet Rutte II. In die rol is was ze medeverantwoordelijk voor de wetenschapsvisie en de totstandkoming van de Nationale Wetenschapsagenda. Daarbij heeft zij zich ingezet voor maatschappelijke impact naast economische valorisatie en voor de bredere ontwikkeling (bildung) van studenten. Zij is actief in het maatschappelijk debat over wetenschap en onderwijs en in het bijzonder over de positie van vrouwen in de academische wereld.