Mentors gezocht voor begeleiding jonge asielzoekers tijdens ‘Know your rights’-cursus

Dit najaar volgt een groep jonge asielzoekers de cursus ‘Know your rights’, die wordt opgezet door Pro Bono Connect, New Dutch Connections, advocatenkantoor DLA Piper en de Leiden Law Clinic. Voor deze cursus zijn we op zoek naar 20 juristen die de asielzoekers willen begeleiden.

'Know your rights'

Dit najaar zal een groep van ongeveer 20 jonge asielzoekers (leeftijdscategorie: 18-30 jaar) juridisch onderwijs krijgen over thema’s die van belang zijn als zij in Nederland een bestaan willen opbouwen: migratie, gezondheid, onderwijs en sport, maar ook contractenrecht, ondernemingsrecht en strafrecht. De cursisten zullen door de organisatie New Dutch Connections worden geselecteerd op basis van hun motivatie en taalvaardigheid.

De cursus wordt inhoudelijk voorbereid door studenten van de Leiden Law Clinic. De Honours-studenten worden begeleid door Alex Geert Castermans, Ruben de Graaff en Niels Demper. De organisatie van de cursus is in handen van Pro Bono Connect. De cursus zal worden gegeven door advocaten van verschillende kantoren, waaronder DLA Piper

Mentors gezocht

Tijdens de cursus zal elke deelnemer door een mentor worden begeleid. De mentor zal beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden van de deelnemer. Denk aan inhoudelijke vragen over het Nederlandse recht en de rechtspraktijk, maar ook aan praktische vragen over hoe de Nederlandse samenleving werkt, bijvoorbeeld als de cursist een business plan voorbereidt. Het is de bedoeling dat de cursist en de mentor elkaar een paar keer ontmoeten en dat de mentor aanwezig is bij de presentatie waarmee de cursus wordt afgesloten.

We zijn voor deze cursus dus op zoek naar gemotiveerde juristen die:

• mentor willen worden van een jonge asielzoeker;
  • bereid zijn de cursist enkele keren te ontmoeten tijdens de duur van de cursus (september-december 2017);
  • aanwezig kunnen zijn bij de lancering van het project op 20 juni 2017 (zie onder);
  • Nederlands en Engels spreken.

Aftrap tijdens World Refugee Day, 20 juni 2017

Op World Refugee Day, 20 juni 2017, zal het project worden gepresenteerd door de Honours-studenten tijdens een bijeenkomst met mentors, docenten, deelnemers en andere geïnteresseerden. De bijeenkomst vindt plaats bij advocatenkantoor Nauta Dutilh in Amsterdam, tussen ongeveer 15:30 en 19:00u.

Aanvullende informatie

Geïnteresseerd? Meer informatie is te vinden op de website van Pro Bono Connect. Vragen kunnen worden gesteld aan Lara Talsma via info@probonoconnect.nl