Leidse historici spreken tijdens viering Teruggave Archieven Suriname

Op 19 januari vond in het Nationaal Archief in Den Haag een viering plaats ter afronding van het project Teruggave Archieven Suriname. Drie Leidse historici gaven een lezing over diverse aspecten van het Surinaams archief.

Dr. P.J.J. Meel: Hoe verder met het project Teruggave Archieven Suriname?

Volgens Peter Meel, directeur onderzoek bij het Instituut voor Geschiedenis van Universiteit Leiden, krijgen archieven pas betekenis als ze gebruikt worden voor onderzoek. Hij pleitte voor een onderzoeksagenda en een prioriteitsproject over Surinaamse politieke geschiedenis.

Dr. A. Ben-Ur: The power of the archives: The Case of Suriname’s Jews

Aviva Ben-Ur is Associate Professor bij het Department of Judaic and Near Eastern Studies aan de University of Massachusetts-Amherst, en Fulbright Fellow bij Universiteit Leiden. Zij vertelde over een van de teruggegeven en gedigitaliseerde Surinaamse archieven: het archief van de Surinaamse Portugese Joden. Zij leefden in de Jodensavanne die bijna functioneerde als een soevereine staat. Het archief geeft een totaal ander beeld van het verleden dan we tot dan toe hadden.

Dr. K.J. Fatah-Black: Toegang tot het recht en toegang tot de gerechtelijke archieven in Suriname

Karwan Fatah-Black vertelde over de schat aan informatie over de 17e eeuwse sociale geschiedenis van Suriname die in de archieven van de Raad van Politie en Criminele Justitie te vinden is. De digitalisering en overbrenging aan Suriname openen wegen voor nieuw en belangwekkend onderzoek.