Conferentie over recht en religie in Oxford

Op 9 december 2016 vond in Oxford een conferentie plaats over de vrijheid van meningsuiting, religie, en democratie. De Universiteit Leiden werd vertegenwoordigd door Paul Cliteur (hoogleraar Encyclopedie), Bastiaan Rijpkema (universitair docent bij de afdeling Encyclopedie), en Tom Herrenberg (docent/onderzoeker bij de afdeling Encyclopedie, tevens organisator van de conferentie).

Ivan Hare (Barrister bij Blackstone Chambers, London)

De overige sprekers waren David Nash (hoogleraar geschiedenis bij Oxford Brookes University), Ivan Hare (Barrister bij Blackstone Chambers, London), Teresa Bejan (Associate Professor bij de University of Oxford), Stephanie Berry (Lecturer bij de University of Sussex), en Rumy Hasan (Senior Lecturer bij de University of Sussex).

Tijdens de conferentie stond het boek The Fall and Rise of Blasphemy Law centraal. Dit boek, waaraan de meeste sprekers op de conferentie hebben meegewerkt, is onlangs uitgebracht door Leiden University Press. In het boek wordt de herleving van (informele) blasfemiewetgeving door verschillende experts gedocumenteerd en becommentarieerd. The Fall and Rise of Blasphemy Law heeft al kunnen rekenen op positief commentaar van een aantal vooraanstaande internationale rechtsgeleerden. Vrijheid van meningsuiting-expert Eric Barendt (University College London) noemt het boek “stimulating and well-argued” en Alan Dershowitz (Harvard Law School) schrijft: “Freedom of speech cannot flourish alongside laws criminalizing blasphemy, since criticism of religion is among the most fundamental of freedoms. The trend against blasphemy laws, documented in this fine book, must be extended beyond the West, and most especially to Muslim countries if their citizens are to be free.” Menachem Mautner (Tel Aviv University) omschrijft het boek als “a most welcome volume on one of the important issues of our time. A rich and impressive collection of articles.”

Paul Cliteur en Tom Herrenberg

Paul Cliteur gaf tijdens de conferentie een presentatie over de spanning tussen radicale religie en de vrijheid van meningsuiting. Bastiaan Rijpkema hield een lezing over zijn veelgeprezen boek Weerbare Democratie, waarin hij onder andere inging op het belang van de vrijheid van meningsuiting als onderdeel van de democratie. Tom Herrenberg hield een presentatie over de geschiedenis van het Nederlandse verbod op godslastering.

De volgende presentaties die tijdens de conferentie zijn gehouden kunnen worden bekeken op het YouTube-kanaal van Leiden Law School:

1. Tom Herrenberg – Introduction & the Dutch blasphemy law
  2. David Nash – Blasphemy laws in historical and contemporary perspective
  3. Ivan Hare – “The Melancholy, Long, Withdrawing Roar”: The persistence of arguments about the privileged place of religion in English law
  4. Teresa Bejan – Persecution of the tongue and the rise of religious insult
  5. Stephanie Berry – Defamation of religions: A wolf in sheep’s clothing?
  6. Paul Cliteur – The fall and rise of blasphemy law
  7. Rumy Hasan – Blasphemy, multiculturalism and free speech in modern Britain